Când te gândești la rezultatele pe care le aștepți de la optimizarea SEO a site-ului tău trebuie să ai în vedere trei criterii-cheie care te vor ajuta să măsori aceste rezultate: competiția, link-urile interne și conținutul.
Întrebarea privind durata procesului de optimizare și obținerea rezultatelor poate fi foarte frustrantă dacă se caută un răspuns categoric, extrem de precis.
Pentru că, dincolo de toate variabilele implicate în acest proces și pe care trebuie să le analizezi, va trebui să faci acest lucru și în contextul optimizării efectuate de competiția ta directă. Iar acest lucru nu înseamnă altceva decât să transformi o sarcină deja extrem de complexă într-una infinit mai complicată.
Pentru a ușura acest proces este indicat să apelați la cele trei variabile de mai sus pentru a determina cât de mult va dura procesul de optimizare SEO. Și chiar și așa, în pofida faptului că există date măsurabile în spate, tot nu va exista o unică formulă care să vă ofere un răspuns categoric.
Și dacă tot am pomenit de date măsurabile, trebuie să spunem și că ele sunt punctul de plecare pentru acest tip de analiză. Abia după ce evaluați datele din spatele acestor trei variabile puteți să vă apucați de treabă pentru a putea estima cam cât durează optimizarea și pentru a vă face o idee privind rezultatele sale.
Să le luăm pe rând:
Care este rolul competiției în ceea ce privește estimarea duratei procesului de optimizare SEO?
Există și arii în care competiția nu este mare, dar acolo unde se vând produse sau servicii de real interes pentru oameni, gradul competiției va fi direct proporțional cu acest interes crescut. Adică va depinde direct de cerere.
Și, așa cum probabil deja îți imaginezi, cu cât ești nevoit să lupți împotriva unor firme competitive, cu atât mai mult va dura să ajungi în primele poziții în topul căutărilor Google.
Creștere în topul căutărilor urmează, de regulă, același patern, anume: dacă ești într-o poziție foarte joasă, ascensiunea poate fi rapidă la început, dar, pe măsură ce te apropi de primele poziții, fiecare pas în sus va necesita din ce în ce mai mult efort și timp. Evident, din cauza competiției acerbe, dar și din cauză că primele poziții în clasamentele Google au în spate servicii solide de SEO.
Un aspect adesea trecut cu vederea al concurenței este corelația dintre volumul concurenței dintr-o nișă și competența profesioniștilor SEO din spatele paginilor web de top din acea nișă.
Concurența va avea întotdeauna același efect, anume va împinge firmele să ofere oferte cât mai competitive și să acapareze o parte cât mai mare din piață pentru a rămâne profitabile. Este ușor, însă, de înțeles că acest lucru favorizează, de regulă, firmele mari, cu profituri pe măsură și, implicit, și servicii de SEO performante.
Este de la sine înțeles că dacă ești în situația de a concura împotriva unor astfel de coloși, războiul va fi destul de greu de dus.
Pentru început, trebuie analizate toate aspectele ce țin de competitorii direcți care dispun de servicii SEO profesioniste, dar nu relativ doar la situația prezentă ci, mai ales, la evoluția care i-a adus pe pozițiile pe care le ocupă azi.
Acesta este punctul de start. Și, foarte important de înțeles, tot efortul depus este justificat pentru că atunci când vrei să îți surclasezi concurența, efortul tău trebuie să fie mai mare decât al lor.
Link-urile au jucat și joacă un rol uriaș în procesul de optimizare SEO.
Însă impactul lor depinde de câțiva factori, printre care și numărul de link-uri – pentru că un număr mai mare de link-uri te ajută să ai un succes mai rapid.
Grosso modo, câteva link-uri de calitate de pe site-uri relevante vor avea un impact mult mai mare decît ar avea multe link-uri, dar de slabă calitate.
Însă, nu uitați că link-urile de calitate sunt mult mai greu de obținut, dar au majorul avantaj de a se păstra mai mult, spre deosebire de cele obținute în mod automat.
Viteza cu care câștigi legăturile este și ea importantă deoarece, de regulă, o creștere prea rapidă față de ritmul uzual indică o încercare nefirească de a manipula clasamentul. Plus că dacă utilizați metode care nu respectă protocoalele Google riscați sancțiuni.
Deci, în general, cu cât vei câștiga link-uri de calitate mai repede, cu atât vei urca mai repede în clasament, dar nu fără a ține cont de câteva aspecte:
- viteza cu care câștigi link-uri – ar trebui să aibă o creștere relativ stabilă
- respectarea indicațiilor/protocolului Google – îți asigură o creștere naturală
- folosirea tacticilor “black hat” îți vor arăta patern-urile nenaturale care îți pot afecta progresul
Conținutul joacă și el un rol important în ceea ce privește rapiditatea progreselor pe care le înregistrați.
Calitatea conținutului contează foarte mult pentru a obține creșterea dorită. Iar calitatea nu depinde direct de numărul de cuvinte al articolelor.
De fapt, nu există o lungime ideală a articolului, ci acesta trebuie să fie, pur și simplu, atât de lung cât este necesar pentru a soluționa problema vizitatorului căruia i se adresează. Atâta timp cât articolul livrează ceea ce titlul promite, este perfect, indiferent de numărul de cuvinte folosite pentru a-l realiza.
Există și convingerea, eronată, că trebuie să postezi articolele într-un ritm nu foarte alert pentru că altfel Google va interpreta marea cantitate de conținut nou ca pe ceva nenatural și îți va sabota progresul.
Oamenii încă au tendința de crede acest mit, dar ,oficial, Google l-a demascat demult. Dacă ai pregătit un conținut nou, relevant și de calitate, nu ai absolut niciun motiv să nu îl folosești imediat în campania de optimizare SEO. Cu cât îl publici mai repede, cu atât va avea impact mai repede.
Cea mai bună recomandare este să ai un program regulat de postări. Din două motive:
- un conținut postat regulat va fi mai des parcurs de Google, ceea ce va accelera optimizarea SEO
- încurajează utilizatorii să îți viziteze mai des pagina, ceea ca va fi perceput de Google drept semnal pentru experiențe pozitive pentru utilizatori, ceea ce, din nou, îți va accelera urcarea în clasamente
Ștergerea conținutului poate contribui și ea la progresul înregistrat de campania de optimizare SEO. Din acest motiv, trebuie să distingeți foarte bine între tipurile de conținut care chiar vă ajută și cele care nu o fac.
Cheia pentru a face corect această distincție stă în originalitatea și utilitatea articolului. Articolele de calitate și mai lungi par să aducă mai multe link-uri decât cele scurte și de calitate îndoielnică.
Concluzie
Dincolo de aspectele tehnice, o parte importantă din atribuțiile unui specialist SEO este și cea a gestionării așteptărilor clienților. Și se întâmplă destul de des ca, în pofida cunoștințelor lor temeinice, mulți specialiști SEO să se împotmolească la acest capitol.
Pentru că de cele mai multe ori clienților li s-a spus doar ceea ce au vrut să audă, mulți dintre ei au, astăzi, așteptări nerealiste, aștepându-se ca rezultatele să apară în doar cîteva săptămîni.
Dar acest lucru este valabil doar în cazul unei competiții mici. În cazul uneia moderate poate dura luni, iar atunci când vine vorba de competițiile acerbe, efectele campaniei pot apărea și după un an sau mai bine.
Orice client trebuie să fie pregătit să investească de la câteva luni până chiar la un an până la apariția rezultatelor. De fapt, confom celor mai complexe statistici, doar 5,7% din paginile noi vor ajunge în primele 10 poziții în decursul unui an. Și chiar dacă ajungi pe această pozițe, locul tău nu este asigurat pe vecie. Competitorii tăi lucrează și ei non-stop la strategii de contraofensivă.
Cu alte cuvinte, efortul nu se termină odată cu câștigarea poziției dorite, ci trebuie continuat pentru a întreține ceea ce ai câștigat.
Nu vei putea niciodată prezice cu acuratețe cât va dura până vor apărea rezultatele unei campanii de optimizare SEO, dar îți poți face o bună idee analizând acești parametrii, iar cu timpul vei putea să estimezi mai ușor la ce să te aștepți și la cât de mult poate dura sau nu să ajungi la rezultatele dorite.