Știai că, potrivit unui sondaj Twitter, 80% dintre utilizatori au recunoscut că au rostogolit cel puțin o dată, către audiența lor, articole pe care nu le-au citit și pe care le-au ales doar pentru că titlul îi făcea „să pară cool”? Acesta este, dacă vrei, echivalentul modern al vremurilor de altădată, când capetele nobile stăteau în fața unei mese bogate, sub un candelabru medieval, și pretindeau că au citit acea nuvelă franțuzească de care vorbește toată lumea.
Utilizatorii de Twitter nu dau mai departe un titlu care nu îi face să pară „cool”, iar asta se întâmplă, la scară mai mare, și cu multe dintre cele peste două milioane de materiale care sunt publicate în fiecare zi: multe dintre acestea nu ajung să fie citite, în ciuda conținutului foarte bun, din cauza titlurilor neatrăgătoare.
„Nu există produse plictisitoare. Doar abordări plictisitoare pentru produse interesante.”, spunea Raymond Rubicam, mentorul lui David Ogilvy, în urmă cu câteva decenii. Același lucru ar putea fi valabil și pentru titlul unui articol: un material bun poate fi îngropat de un titlu prost ales. Problema, în aceste cazuri, este să îți dai ea jute înseamnă un titlu bun și un titlu mai puțin bun.
Așadar, dacă ești în căutarea unor rețete pentru titluri de impact sau pur și simplu dacă vrei să înveți cum să creezi titluri atractive, ai ajuns unde trebuie. În cele ce urmează ne-am propus să îți oferim câteva insight-uri care să te ajute să creezi titluri care atrag atenția cititorului.
Tips & tricks pentru un titlu de impact
Revenind la Raymond Rubicam: cel mai mic dintre cei opt copii ai unei familii sărace s-a lăsat de școală și și-a petrecut următorii 10 ani sau mai bine cutreierând țara ca hamal, grăjdar, lucrător în cinema, funcționar și, în cele din urmă, vânzător de automobile și reporter la un ziar.
În cele din urmă, la 20 de ani, a mers și a cerut un job de copywriter la agenția lui F. Willis Armstrong, din Philadelphia.
Mai târziu avea să scrie: „Stăteam în hol pe o bancă atât de tare încât, dacă îmi forțez simțurile, încă pot să o mai simt. În a noua zi am explodat. I-am scris șefului o scrisoare menită fie să producă o întrevedere imediată, fie un ochi vânăt. El a apărut în hol ca o furtună, fluturând scrisoare și urlând: <Reclamele pe care nu le-ai scris până acum nu sunt cine știe ce, dar în scrisoarea este câte ceva.>”
Titlurile care atrag atenția sunt, dacă vrei, echivalentul modern al scrisorii către Rubicam. Cum creezi, deci, un titlu de impact?
- Fă apel la emoția și la curiozitatea cititorului
Un titlu bun trebuie să stârnească o emoție. Sau să te determine să acționezi (în cazul nostru, trebuie să te determine să citești materialul). Un titlu precum „Arta vorbitului în public: reguli și sfaturi pentru o prezentare impecabilă” s-ar putea să nu stârnească nicio emoție în cititor. E un titlu sec și descriptiv.
„Cum să ții o prezentare acceptabilă, chiar și atunci când urăști să vorbești în public” are șanse mult mai mari să rezoneze cu cititorul dintr-un motiv destul de simplu: e un titlu prietenos, nepretențios și, în plus, face apel la o emoție universal valabilă: tuturor ne e frică să vorbim în public.
Dacă te vei uita peste prezentările despre public speaking de la TedX, ai descoperi că toți speakerii repeat, paradoxal, același lucru: tuturor le e frică să vorbească în public, iar aparenta lipsă a tracului este doar rezultatul exercițiului.
- Prezintă cel mai mare beneficiu, dar nu într-un mod înșelător
Un alt truc testat este acela de a pune în titlu cel mai mare beneficiu al produsului sau al serviciului despre care scrii. (Exemplu: Gătește ușor și repede un piept de curcan delicios sau Creează-ți propriul e-card în doar cinci minute).
De asemenea, nu uita că menirea unui titlu este și aceea de a fi informativ, prin urmare acesta ar trebui să prezinte cel mai mare beneficiu, fără a fi, însă, înșelător: nu promite în titlu mai mult decât ai oferit în material.
Acest lucru se va traduce într-un bounce rate foarte mare (bounce rate-ul reprezintă acei cititori care fac click pe titlul tău, ajung în site, sunt nemulțumiți de conținutul găsit și ies imediat).
- Include un cuvânt-cheie, dar nu exagera
Atunci când scrii un material, îl scrii pentru cititor, nu pentru motorul de căutare. Cu toate astea, introducerea unui cuvânt-cheie în titlu îți poate ajuta materialul să ajungă la cât mai mulți cititori care caută informația respectivă.
De exemplu, dacă vrei să scrii un material despre cum să scrii un titlu atractiv pentru motoarele de căutare, atunci ar fi bine să arunci un ochi peste volumul căutărilor. Vei descoperi că sintagme precum idei de titluri, titluri care atrag atenția, titluri de impact, titlul unui articol, titluri atractive au un volum de căutări mai mare decât sintagme precum „titluri catchy” sau „titluri bune”.
Prin urmare, pentru impactul SEO de care ai nevoie, ai putea pune una dintre aceste sintagme în titlul materialului tău. Ai grijă, însă, să nu exagerezi, două cuvinte sau mai multe ar putea determina motoarele de căutare să considere că articolul tău e spam și să-l depuncteze.
Un titlu atractiv nu înseamnă mare lucru fără conținut pe măsură
Cele de mai sus sunt doar câteva dintre lucrurile pe care le poți face pentru a crea un titlu atractiv atât pentru cititor, cât și pentru motoarele de căutare. Cu toate acestea, nu uita, totuși, că un titlu atractiv care nu are și conținut pe măsură este, în cele din urmă, irelevant.
Nu uita că a oferi conținut de calitate este cea mai bună metodă de a atrage trafic organic, iar conținutul de calitate este, în linii mari, cel scris de oameni pentru oameni. În afară de cazul în care nu ești în „Westworld” sau în „Black Mirror”, atunci cel mai bine ar fi să păstrezi un ton cât se poate de prietenos și uman.
Nu în ultimul rând, atunci când vine vorba de titluri atractive și conținut atractiv, cel mai important e să exersezi. În majoritatea cazurilor a pune un titlu atractiv nu e o abilitate care derivă dintr-un talent abscos sau unic, ci din exercițiu.
Raymond Rubicam, mentorul lui Ogilvy, a lăsat în urma sa două aforisme pentru noile generații de creativi din agențiile de publicitate.
Primul dintre acestea a fost: „Rezistați rutinei”.
Al doilea: „În lumea asta, începutul măreției e să fii diferit, iar începutul eșecului e să rămâi la fel.” Un punct de vedere împărtășit și de cei mai cunoscuți oameni din industria de content, de la William Zinsser, care, la distanță de mulți ani, scria aproximativ același lucru în „On Writing Well”, la Ira Glass, care în „The New Kings of Nonfiction” spunea că regii content-ului sunt toți morți și că industria încă îi așteaptă pe cei noi.