O strategie SEO off-page nu se construiește doar în jurul link-urilor externe. O spune și Neil Patel, o arată și rezultatele.
SEO off-page înseamnă mult mai mult decât atât și, în funcție de scopul strategiei de marketing, timpul pe care îl petrece cineva pe optimizarea off-page poate varia. Pete Meyers, de la MOZ, spune că aproximativ 30% dintre cei care dețin businessuri online petrec aproape 30% din timpul dedicat optimizării pe factorii off-page, iar restul de 70% pe optimizarea SEO on-page. Există, însă, și viceversa, mai spune Meyers: cazuri în care procentele sunt inversate.
Dincolo de cifre, rămâne faptul că elementele de SEO off-page îi spun motorului de căutare ce cred alții despre brandul tău. Cu alte cuvinte, cu cât ai mai multe link-uri (de calitate) care duc către paginile din site-ul tău, cu atât motoarele de căutare vor presupune că pe site-ul tău există conținut de calitate, adică acel tip de conținut pe care motorul îl prioritizează pentru că îl consideră valoros pentru utilizator.
În cele ce urmează îți prezentăm, așadar, pașii unei strategii corecte de SEO off-page.
- Evaluează profilul backlink-urilor
Poți face asta cu tool-uri precum Google Search Console, Ahrefs sau Moz. Aceste tool-uri te vor ajuta să descoperi atât site-urile care au cele mai multe link-uri către tine, cât și paginile din site care au primit cele mai multe link-uri.
Dacă folosești Ahrefs sau Moz, nu uita să verifici și DA-ul (domain authority) și DR-ul (domain rating). Mai poți folosi și SEMrush, însă SEMrush este disponibil doar în varianta plătită.
Oricare ar fi alegerea ta finală, asigură-te că îți oferă acces la informații precum numărul de link-uri către site-ul tău, numărul paginilor care au cele mai multe link-uri, ancore etc.
- Verifică profilul backlink-urilor concurenților direcți
Odată ce pui punct verificării profilului backlink-urilor, nu uita să faci același lucru cu backlink-urile site-urilor sau magazinelor online concurente. Acest lucru te ajută să îți dai seama cât de puternic e profilul backlink-urilor tale prin suprapunerea peste cel al concurenței.
Poți folosi aceleași tool-uri enumerate anterior (Ahrefs, Moz sau SEMrush), mai puțin Google Search Console. În cazul Google Console, datele oferite sunt disponibile doar pentru owner sau webmaster.
- Îmbunătățește link-urile interne
Poți începe să optimizezi link-urile interne cu ajutorul Screaming Frog. Acest tool te va ajuta să îți dai seama care pagini ar putea avea nevoie de consolidarea sistemului de link-uri.
Înainte să investești timp în creare de conținut și în promovare, trebuie să te ocupi de optimizarea SEO on page, care va ajuta conținutul din site să fie mai ușor de descoperit de către utilizatori. O strategie de link building intern corectă ajută crawlerele motoarelor de căutare să găsească, să înțeleagă și să indexeze mai bine conținutul pe care îl creezi.
- Repară erorile 404
Link-urile invalide sau nefuncționale (legăturile „rupte”) pot afecta experiența pe care utilizatorul o are în site și rezultatele SEO off-page și tocmai de asta e esențial să găsești erorile 404 și să le repari.
De ce este important să repari cât mai repede erorile 404? Pentru că paginile 404 pot aduce utilizatorul în site, însă nu oferă niciun fel de valoare din punct de vedere al informației, prin urmare funcționează ca „red flags” pentru crawlere.
Mai mult, dacă un concurent direct descoperă un domeniu care are link către site-ul tău, iar link-ul respectiv e nefuncțional, concurența are ocazia să speculeze descoperirea. Asta te-ar putea costa nu doar pierderea link-ului, ci și pierderea unor potențiali clienți.
- Evaluează cu atenție opțiunile de link building
Link building-ul este sinonim cu SEO off-page. Și, deși e o parte importantă a strategiei SEO, rămâne, totuși, una dintre părțile cele mai dificile pentru că necesită timp, experiență și identificarea parteneriatelor potrivite și perfect aliniate cu scopul strategiei tale.
Cea mai folosită modalitate de link building sunt advertorialele (mai mult sau mai puțin centrate pe evidențierea brandului), însă trebuie să iei în calcul și alte variante care pot avea rezultate la fel de bune: outreach, specularea unor potențiale erori 404 ale concurenților, guest blogging și social sharing.
În cazul mixului de mai sus intră în scenă agențiile de digital marketing, care te pot ajuta nu numai să descoperi care e strategia ideală pentru businessul tău, ci și s-o pui în practică și să obții rezultatele dorite.
- Nu uita de outreach
Pentru outreach poți folosi tool-uri online ca BuzzSumo sau Inkybee, însă trebuie să ții cont că outreach-ul, deși poate fi o strategie de link building bună, necesită timp și experiență.
În mare, outreach-ul se face în mai mulți pași: inițial va trebui să stabilești care sunt tipurile de conținut pentru care vrei să câștigi un link (un blog post, de exemplu), să contactezi bloguri sau site-uri cărora consideri că tipul de conținut din site-ul tău le-ar putea adăuga valoare și mai apoi să întrebi webmasterul, editorul sau ownerul dacă îți poate oferi oportunitatea de a promova conținutul respectiv.
E un proces care seamănă oarecum cu pitch-urile pe care agențiile de publicitate le fac în fața clienților.
- Promovează conținutul prin paid ads
Promovarea prin reclame plătite pe platoforme precum Google Ads sau Facebook (aici intră conținut, infografice, studii, tool-uri etc.) poate avea ca rezultat, printre altele, și obținerea de noi link-uri.
În general vei plăti doar când cineva face click pe reclama ta (dat fiind că majoritatea platformelor folosesc plata de tip cost-per-click).
Nu uita că și monitorizarea reclamelor joacă un rol important. Cu cât monitorizarea e mai amănunțită, cu atât și rezultatele vor fi mai bune. De exemplu, ai putea descoperi că utilizatorii care vin din device-uri mobile nu stau prea mult în site, prin urmare vei putea să iei măsuri pentru a remedia situația: fie prin ajustarea reclamei astfel încât să se plieze cât mai bine pe o audiență mobile, fie prin excluderea audienței mobile din setări.
- Guest blogging
O strategie SEO off-page poate include și guest blogging-ul. Poți începe prin a face o listă cu site-uri relevante care acceptă articole externe.
Ulterior va trebui să analizezi conținutul pe care îl au aceste site-uri, să studiezi audiența lor, să verifici autoritatea în fiecare caz în parte și apoi, în cazul în care ești mulțumit de rezultatele analizei, să le propui publisherilor/ownerilor o listă cu subiecte pe care le-ai putea aborda în articolele tale.
În majoritatea cazurilor link-urile pe care le vei obține vor fi nofollow, însă, chiar și așa, beneficiul de promovare rămâne mare pentru că reușești să aduci brandul în fața unei audiențe noi.
- Social media
Dacă vorbim de o strategie SEO completă nu putem să nu amintim de social media marketing și de social media advertising. Ambele te pot ajuta să câștigi un fan base mare, care poate duce la creșterea numărului de share-uri și, pe termen lung, inclusiv la creșterea numărului de backlink-uri.
Promovarea plătită te poate ajuta să fii mai vizibil, însă succesul depinde, în cele din urmă, de calitatea conținutului promovat.
În concluzie: nu uita că strategia SEO off-page reprezintă o investiție continuă de timp, de efort și de experiență. La fel de important e și accentul pe calitate și consecvență: aceștia sunt factorii care vor face diferența între o strategie SEO off-page cu rezultate modeste și o strategie SEO off-page de succes.