Piața de eCommerce din România a înregistrat în 2017, potrivit GPEC, o creștere de 40% față de anul anterior. Asistăm, astfel, la o continuă dezvoltare și maturizare a online-ului românesc.
Traficul organic provenit din Google are o pondere foarte mare din totalul traficului pe care îl primește un magazin online, în multe cazuri situându-se pe primul loc în clasamentul surselor de trafic.
De asemenea, este cunoscut faptul că traficul organic are una dintre cele mai mari rate de conversii, depășind cu lejeritate Facebook Ads și Google AdWords.
Având în vedere, însă, faptul că Google își schimbă foarte des algoritmii în baza cărora poziționează site-urile în pagina de rezultate, procesul de optimizare pentru motoarele de căutare (SEO) se dovedește a fi, de multe ori, unul destul de anevoios.
În auditurile noastre de până acum am identificat numeroase probleme SEO cu care se confruntă magazinele online și care influențează în mod negativ vizibilitatea acestora în Google.
Pentru a veni în sprijinul magazinelor online, am considerat că este nevoie, în primul rând, de o imagine de ansamblu a modului în care se prezintă, din punct de vedere SEO, site-urile de eCommerce din România.
Astfel, în perioada octombrie 2017 – ianuarie 2018, am analizat un număr de 350 de magazine online din România, având în vedere principalii factori de ranking în Google.
Rezultatele studiului ne-au confirmat faptul că majoritatea magazinelor online din România încă se confruntă cu probleme majore de indexare precum timpul mare de încărcare, conținutul duplicat, prezența erorilor 404 sau lipsa unui plan de content marketing.
40% dintre magazinele online din România riscă penalizări din partea Google
Majoritatea specialiștilor SEO sunt de părere că o densitate de peste 20% a ancorelor de tip exact match crește foarte mult șansele atragerii unei penalizări din partea Google.
În urma analizei realizate de AdMarks s-a constatat că 40% dintre magazinele online din România depășesc acest prag de 20% al ancorelor exact match, fiind astfel pasibile de o eventuală penalizare.
Mai mult decât atât, 13% dintre magazine depășesc pragul de 50% densitate, riscul unei penalizări în acest caz fiind și mai mare.
Cum influențează ancorele exact match vizibilitatea în Google?
Ancorele exact match sunt ancorele care se potrivesc cu cuvântul cheie targetat. De exemplu, pentru pagina https://www.admarks.ro/seo/, principalul cuvânt cheie targetat este „seo”. Iar dacă vom folosi această construcție ca ancoră în link-urile pe care le construim către site, „seo” va deveni o ancoră exact match.
Ancorele exact match folosite în exces sunt un motiv de penalizare. Atunci când Google a lansat, în 2012, algoritmul Google Penguin, folosirea în exces a ancorelor de tip exact match în cadrul campaniilor de link building reprezenta principalul motiv de penalizare a site-urilor.
De aceea, se recomandă ca profilul de ancore al site-ului să fie cât mai natural cu putință, adică să cuprindă o varietate cât mai mare de ancore.
Totuși, având în vedere că ancorele exact match reprezintă un factor de ranking și „cântăresc” mai mult decât celelalte tipuri de ancore, mulți webmasteri și specialiști SEO încă forțează și în prezent utilizarea lor în mod excesiv.
Viteza medie de încărcare a unui magazin online din România – 7.8 secunde pe desktop și 9 secunde pe mobil
Un magazin online din România se încarcă pe terminalele desktop, în medie, în aproximativ 7.8 secunde, în vreme ce în cazul terminalelor mobile viteza medie de încărcare este de aproximativ 9 secunde.
De menționat este faptul că oficialii Google au declarat, de curând, că viteza optimă de încărcare pentru un magazin online ar trebui să fie de aproximativ 2 secunde, fiecare secundă de încărcare în plus contribuind la creșterea bounce rate-ului.
Scorul Google PageSpeed Insights
Testând magazinele online cu PageSpeed Insights, am descoperit că pentru varianta desktop doar 22% din acestea au obținut un scor acceptabil, de peste 75 de puncte, iar aproape 40% dintre ele au obținut un scor de sub 50 puncte.
În ceea ce privește viteza de încarcare pe mobil, trebuie specificat ca 95% dintre magazinele online din România au obținut un scor sub 75 de puncte, iar 44% dintre ele nu au reușit să treacă pragul de 50 de puncte.
39% dintre magazinele online din România nu folosesc un certificat SSL
Deși Google a promovat intens în ultimii ani folosirea certificatului SSL, doar 61% dintre magazinele online analizate au implementat un astfel de certificat.
De menționat este faptul că certificatele SSL sunt utilizate pentru a securiza schimbul de informații de pe internet, fie că vorbim aici despre conturi bancare, parole sau orice altfel de informații.
70% dintre magazinele online au conținut duplicat
Conținutul duplicat este una dintre cele mai des întâlnite probleme SEO cu care se confruntă magazinele online.
Mai mult de două treimi, mai exact 70% dintre magazinele online din România, au pagini diferite dar cu conținut identic, confruntându-se din acest motiv cu probleme majore de indexare.
37% dintre magazinele online nu folosesc self-canonical
Mai bine de o treime dintre magazine online din România (mai precis, 37% dintre acestea) nu folosesc self-canonical pentru a micșora șansele generării de conținut duplicat în mod dinamic, în vreme ce aproximativ 25% dintre magazine nu folosesc deloc atributul canonical.
Doar 20% dintre magazinele online publică pe blog cel puțin un articol pe lună
Content marketingul nu este o preocupare de bază a magazinelor online din România. Aproximativ 52% dintre acestea au un blog, însă majoritatea dintre ele sunt inactive, fiind folosite doar pentru a comunica diverse evenimente meteorice.
35% dintre magazinele online din România nu au meta descrierile optimizate
Deși meta descrierea are un impact uriaș în ceea ce privește CTR-ul (Click Through Rate), multe dintre magazinele online din România nu și-au optimizat corespunzător acest atribut HTML.
Mai exact, 35% dintre magazine au pagini importante din site (precum cele de categorie sau de produs) cu meta descrieri lipsă, lăsând motorul de căutare să compună singur o meta descriere în funcție de conținutul pe care îl găsește pe pagina respectivă.
45% dintre magazine online din România au erori în definirea Tag-ului H1
Tag-ul H1 (Heading 1) este unul dintre cele mai importante elemente de SEO on-page. Cu toate acestea, aproape jumătate dintre magazinele online din România nu au definit corect acest tag.
Vorbim aici despre un procent de 45% dintre magazinele de eCommerce care fie nu au atributul H1 definit deloc, fie au pagini în care atributul H1 este definit de mai multe ori (H1 multiplu).
78% dintre magazinele online din România au pagini 404 (Not Found)
Peste trei sferturi dintre magazinele online analizate se confruntă cu probleme grave din cauza paginilor 404. Mai exact, 78% dintre acestea au pagini care, de-a lungul timpului, au acumulat backlink-uri și au avut poziții în Google, și care acum au status code 404.
Atunci când o pagină cu link-uri și poziții în Google devine 404, site-ul pierde, de fapt, trafic organic, conversii, subscriberi etc. Iar atunci când sunt șterse, spre exemplu, zeci sau sute de pagini ce rankează pentru anumite cuvinte cheie în prima pagină din Google, rezultatul poate fi unul catastrofal.
De-a lungul timpului am întâlnit cazuri în care site-uri de eCommerce au pierdut până la 250.000 de vizite organice într-un an de zile din cauza paginilor 404. Și, dacă e să ne gândim – măcar ipotetic, de dragul exercițiului – la o rată de conversie de 1% și un coș mediu de 100 RON, rezultă o pierdere de 250.000 RON!
48% dintre magazinele online folosesc în mod eronat redirecționări de tip 302
Aproape jumătate dintre magazinele online din România folosesc redirecționări temporare de tip 302 în locul redirecționărilor permanente de tip 301. Acestea sunt folosite cel mai frecvent în cazul redirecționării variantei „http” a site-ului către varianta „https”. De asemenea, redirecționările 302 sunt întâlnite îndeosebi atunci când se scriu reguli de redirect la nivel de platformă (de la www la non-www și invers, de la http la https etc).
În jurul acestui tip de redirect s-a iscat o controversă aprinsă între cei care susțin că prin 302 nu se transmite autoritatea paginii redirecționate și cei care susțin contrariul. Indiferent de cine iese câștigător din această dispută, cel mai sigur este să se folosească redirecționările 301, aceasta fiind și recomandarea Google.
24% dintre magazinele online nu folosesc date structurate, iar un sfert dintre cele care le folosesc le-au implementat incorect
Peste 75% dintre magazinele online din România folosesc date structurate, cele mai utilizate fiind Schema.org/Product (71%) și Schema.org/BreadcrumbList (59%).
De menționat, însă, este faptul că doar 7% dintre magazinele online folosesc datele structurate Schema.org/LocalBusiness. De asemenea, aproximativ 25% dintre magazinele online ce folosesc date structurate au implementat microformatele în mod incorect.
51% dintre magazine online din România nu au imaginile optimizate pentru SEO
Mai mult de jumătate dintre magazinele online din România nu au definit atributul „alt” pentru imaginile importante din site, precum imaginile de pe paginile de categorie sau produs.
86% dintre magazinele online din România sunt optimizate pentru terminalele mobile
Majoritatea magazinelor online sunt optimizate pentru mobil, 86% dintre acestea având un design responsive.
De menționat, la acest capitol, este faptul că site-urile responsive sunt acele site-uri care au proprietatea de a-și modifica designul paginilor în funcție de rezoluția ecranului (desktop, laptop, tabletă, telefon).
Aproximativ 90% dintre magazinele online folosesc fișierul robots.txt
Fișierul robots.txt este aproape omniprezent pe mai toate magazinele online din România, doar 11% dintre acestea nefolosindu-l.
Robots.txt este un fișier creat special pentru motoarele de căutare, care conține directive cu privire la paginile ce trebuie sau nu să fie indexate.
Fișierul robots.txt nu este un factor de ranking în Google, ci este, mai degrabă, un instrument folosit pentru a bloca de la indexare anumite combinații de filtre sau pagini generate dinamic de platforma site-ului.
Câte magazine online din România desfășoară campanii de link building?
Pentru a putea vedea câte magazine online din România desfășoară campanii de link building în mod curent, am analizat profilul de backlink-uri al celor peste 350 de magazine online care au făcut obiectul studiului pentru a determina câte domenii noi au acumulat în ultimele trei luni de zile.
Astfel, 70% dintre magazine au acumulat backlink-uri din partea a cel puțin 10 domenii noi în ultimele 3 luni.
În același timp, 25% dintre magazinele online au acumulat între 10 și 20 de domenii noi în trei luni, 27% au acumulat între 20 și 50 de noi domenii, în vreme ce 18% au acumulat peste 50 de domenii.
Ce platformă de eCommerce folosesc magazinele online din România
În ceea ce privește platformele de eCommerce utilizate de magazinele online din România, 47% dintre acestea au optat pentru o soluție custom, 17% folosesc Magento, 13% folosesc PrestaShop, 9% dintre ele sunt pe OpenCart, în timp ce 7% folosesc WooCommerce și 3% folosesc CS Cart.
*Studiul a fost realizat în perioada octombrie 2017 – ianuarie 2018 pe un eșantion de 350 de magazine online din România din majoritatea nișelor de interes.
*Mii de mulțumiri tuturor colegilor de la AdMarks pentru efortul extraordinar pe care l-au depus în realizarea studiului.