După ce isprăvea o muncă solicitantă, bunicul meu obișnuia să fumeze o țigară și să contempleze asupra lucrului pe care tocmai îl terminase. De exemplu, după ce tăia un copac stătea sprijinit de gard, cu țigara în colțul gurii și privea cu interes la trunchiul pe care tocmai îl doborâse la pământ. Nu știu ce îl frământa, nu l-am întrebat niciodată, dar bănuiesc că aceasta era modalitatea lui de a se bucura că terminase ceea ce avea de făcut.
Eu nu mă pricep la tăiatul copacilor ci doar la optimizarea site-urilor pentru motoarele de căutare. Și nici nu obișnuiesc să fumez, dar, la fel ca bunicul meu, simt nevoia de a mă bucura după ce termin ceva important de făcut. După 200 campanii SEO desfășurate până acum, simt nevoia să mă uit puțin în spate și să analizez ce am făcut bine și ce am greșit.
A fost o călătorie lungă, care, din fericire, se pare că abia a început cu adevărat și din care am învățat extrem de multe. Așa că m-am gândit că ar fi util să trec în revistă principalele lecții pe care le-am învățat după optimizarea a 200 de site-uri web.
1. Keyword research-ul e cea mai simplă și complicată procedură SEO
Keyword research-ul reprezintă fundația unei campanii SEO. Este, de obicei, primul lucru pe care îl înveți să-l faci și la care te tot întorci periodic. Un keyword research nu este niciodată finalizat în proporție de 100% și, indiferent de cât de multă experiență vei avea, întotdeauna vei descoperi noi modalități de a identifica cuvintele cheie relevante pentru business.
2. SEO nu înseamnă doar să pui linkuri. Din fericire!
Acum câțiva ani puteai păcăli motoarele de căutare cu câteva linkuri bine palsate. Acum, după zeci de update-uri și schimbări de algoritm, SEO a devenit extrem de complex și cuprinde, pe lângă link building și aspecte tehnice, un adevărat mix de marketing.
3. Nu mai este suficient să fii în prima pagină în Google
Prima pagină în Google cuprinde 10 rezultate organice și 4 plătite. Dacă ești pe locul 10 ești, de fapt, pe locul 14. De aceea a devenit complet irelevant să ajungi în prima pagină. Trebuie să fii în top 3!
4. Nu trebuie să construiești linkuri, ci branduri
Scopul unei campanii SEO nu trebuie să fie achiziția de linkuri. Backlink-urile sunt importante, bineînțeles, dar contează enorm de mult să ai o strategie care să vizeze creșterea brandului și transformarea vizitelor ce provin din canalele de marketing plătite în vizite directe.
5. SEO este canalul cu cel mai bun ROI pe termen lung
Deși rezultatele nu apar peste noapte, SEO este canalul cu cel mai bun ROI pe termen lung, având o rată de conversie superioară canalelor de marketing plătite precum Google AdWords și Facebook Ads.
6. SEO e obligatoriu, dar nu și suficient
Eforturile campaniei SEO trebuie să fie suplimentate și de alte acțiuni de marketing. Este recomandat ca SEO să reprezinte o felie a plăcintei, nu plăcinta întreagă. Fie că vorbim de Facebook, AdWords, Linkedin Ads, e-mail marketing, outreach etc, celelalte canale de marketing care pot atrage potențiali clienți nu trebuie ignorate.
7. Nu începe campania de link building până când nu ai optimizat conținutul
Așa cum înainte de o călătorie lungă cu mașina este indicat să faci o revizie tehnică, și în SEO trebuie să îți optimizezi mai întâi conținutul și abia apoi să începi o campanie de link building.
8. Construiește-ți site-ul pentru utilizatori, nu pentru Google
Trebuie să ții cont de regulile Google, bineînțeles, dar un site trebuie construit pentru vizitatori, nu pentru boții Google. Un site care nu este user friendly nu are șanse să reziste în piață.
9. Conținutul unic este rege
Fie că vorbim de articole de blog, descrieri pentru pagini de servicii sau de produs, singurul conținut la care trebuie să te închini este cel unic.
10. Articole virale, nu la kilogram!
Strategia de content marketing ar trebui să se axeze pe crearea de articole virale care să aducă share-uri si backlink-uri. Articolele la kilogram vor aduce doar frustrări și ședințe lungi.
11. Backlink-urile premium fac diferența
Între 10 backlink-uri pe site-uri de care nu a auzit nimeni și un backlink de pe un site premium care are în jurul lui o comunitate, alege întotdeauna cea de-a doua variantă.
12. Ancorele exact match sunt precum cartofii prăjiți (gustoase dar nesănătoase)
Ancorele exact match au fost motiv de penalizare după lansarea algoritmului Google Penguin. Dar, chiar și așa, mulți fac abuz de ele în continuare. Nu spun că ar trebui ignorate complet, dar pentru o campanie SEO cu rezultate este nevoie de un bun management al ancorelor.
13. Nu te baza doar pe comunicate de presă și advertoriale pe bloguri
Cuvantul cheie al unei campanii de link building trebuie să fie diversitatea! Nu te baza doar pe comunicate de presă și advertoriale pe bloguri ci încearcă să diversifici pe cât posibil sursele din care obții backlink-uri.
14. Ferește-te de PBN-uri
Un PBN (Private Blogging Network) reprezintă o rețea de bloguri pe care se postează doar advertoriale. Este foarte riscant să folosești un astfel de PBN în campania de link building, cei de la Google penalizând de-a lungul timpului mai multe astfel de rețele.
15. Folosește-ți creativitatea în campaniile de link building
Link building-ul nu trebuie să fie o activitate plictisitoare, ci ceva creativ. Încearcă să faci analize SWOT, îmbunătățește-ți tehnicile de outreach și fii tot timpul cu ochii pe backlink-urile competitorilor.
16. Înscrierea în directoare = pierdere de timp
Mai bine bei o bere în oraș sau joci un fotbal cu prietenii decât să înscrii un site în directoare. Vorbesc serios!
17. Nu te speria de brandurile mari
Brandurile mari sunt ca un fel de Bau-Bau în universul SEO. Contrar prejudecăților, nu este deloc imposibil să depășești în SERP brandurile de milioane sau chiar miliarde de euro.
18. Investește în tool-uri performante
Google oferă din ce în ce mai puține date statistice. Analytics și Search Console au limitările lor iar Keyword Planner nu mai afișează de ceva timp volumul exact al căutărilor și, de aceea, pentru rezultate cât mai bune este nevoie să investești în tool-uri performante.
19. Monitorizează toate cuvintele cheie relevante, nu doar pe cele generaliste
Un keyword research trebuie sa cuprindă sute sau chiar mii de cuvinte cheie. De aceea este important să monitorizezi evoluția tuturor cuvintelor cheie, nu doar a celor generaliste.
20. Monitorizează și cuvintele cheie pentru căutările pe mobil
Rezultatele afișate în Google pentru terminalele mobile sunt diferite față de cele afișate pentru terminalele desktop. Și dacă ne raportăm la faptul că mobile-ul a întrecut desktop-ul ca volum al traficului, monitorizarea cuvintelor cheie pentru căutarile pe mobil este un must.
21. Cuvintele cheie long tail pot face minuni
Ca să ajungi pe primele poziții pentru cuvinte cheie generaliste ai nevoie de o strategie pe termen lung și de multe resurse fiindcă de obicei trebuie să te lupți cu brandurile mari. În acest context, optimizarea pe cuvinte cheie long tail, cu căutări puține dar rată de conversie mare, se poate dovedi o strategie câștigătoare pe termen scurt sau mediu.
22. SEO On-page nu înseamnă doar un audit efectuat la începutul campaniei
Optimizarea on-page nu trebuie efectuată doar la începutul campaniei SEO, ci trebuie reluată periodic întrucât și strategia se poate schimba pe parcurs.
23. Paginile 404 omoară traficul organic
Dacă paginile care au acumulat backlink-uri și vizite devin 404, traficul organic are de suferit. De-a lungul timpului am întâlnit magazine online care au pierdut zeci de mii de vizite organice pe an doar din cauza paginilor 404.
24. Conținutul duplicat acționează ca o frână
Dificil de depistat, conținutul duplicat poate genera mari probleme de indexare, afectând vizibilitatea unui site în Google, atât la nivelul paginilor duplicat, cât și la nivelul întregului site.
25. Viteza nu ucide
Cel puțin nu pe internet. Paginile unui website trebuie să se încarce cât mai repede, viteza fiind un factor important de ranking. Dacă viteza de încărcare a site-ului tău depășește 4-5 secunde, mai bine te lași de e-commerce și te apuci de agricultură.
26. Construiește URL-uri sexy
URL-urile nu trebuie să conțină o înșiruire a cuvintelor cheie și nici nu trebuie să fie kilometrice. Eu mă gândesc la URL-uri ca la fustele pe care le poartă domnișoarele: cu cât mai scurte, cu atât mai bune!
27. E mai rău să supra-optimizezi decât să nu optimizezi deloc
Ce e prea mult strică. În SEO, ce e prea mult se numește spam iar spamul nu e plăcut de nimeni.
28. Învață HTML și CSS cel puțin la nivel basic
Pentru a optimiza un site din punct de vedere tehnic ai nevoie să-i înțelegi arhitectura, să privești printre rânduri (sau cod), iar pentru acest lucru ai nevoie de HTML și CSS la nivel cel puțin basic.
29. Citește Google Webmaster Guidelines
Google Webmaster Guidelines ar trebui să fie biblia SEO-iștilor. Acest ghid de optimizare pus la dispoziție de Google este cea mai valoroasă resursă despre SEO de pe internet și trebuie citit din scoarță în scoarță.
30. Spune-mi cât de bine cunoști Google Analytics si Search Console ca să-ți spun cât de bun marketer ești
Google Analytics si Search Console pun la dispoziția webmasterilor insight-uri și rapoarte avansate ce oferă informații foarte importante despre modul în care performează site-ul. Păcat să nu profiți de aceste tool-uri, mai ales că este sunt gratuite.
31. Îmbunătățește bounce rate-ul și timpul mediu pe pagină
Semnalele utilizatorilor precum bounce rate-ul și timpul mediu pe pagină sunt factori care influențează rankingul dar care sunt ignorați de mulți webmasteri.
32. Optimizează meta descrierea pentru a-ți mări CTR-ul
Nu trebuie întodeauna să-ți crești vizibiltiatea ca să-ți mărești traficul organic. Poți să aduci mai mulți vizitatori doar scriind meta descrieri atractive.
33. Tehnicile pe care le aplici unui magazin online se pot dovedi ineficiente în cazul unui site de prezentare
Tocmai de aceea un magazin online nu poate și nu trebuie să fie optimizat prin aceleași metode prin care este promovat un site de servicii.
34. Dacă strategia curentă nu funcționează, schimb-o
Într-o campanie SEO, cheia succesului nu este să te comporți precum un catăr și să folosești aceeași strategie de la început până la sfârșit. Ce merge pentru un site s-ar putea să dăuneze altuia, așa că dacă observi că strategia pe care o folosești nu dă roade, nu e nimic, folosește alta!
35. O campanie SEO nu se termină după un an, nici dupa doi, nici după cinci
Chiar dacă, să presupunem prin absurd, ai ajuns pe primul loc pentru toate cuvintele cheie, asta nu înseamnă că trebuie să oprești campania SEO. Competitorii tăi îți urmăresc acțiunile și abia așteaptă să te depășească.
36. Analizează-ți concurenții și învață de la ei
Nu trebuie să faci exact ce fac competitorii tăi, dar trebuie să știi ce fac, ce eforturi de marketing depun, ce surse de linkbuilding folosesc și să vezi în ce măsură poți să folosești și tu strategiile lor.
37. Încearcă să fii cu doi pași în fața concurenților
Strategiile concurențiilor nu trebuie copiate. Trebuie studiate pentru ca tu să elaborezi o strategie mult mai bună prin care să te poziționezi nu cu un pas, ci cu doi pași în fața lor.
38. Intră în contact cu influencerii din nișa ta
Cele mai bune backlink-uri provin din publicații înrudite cu nișa ta și de aceea este foarte important să stabilești relații cu influencerii din nișa ta, fie că vorbim aici de bloggeri, vloggeri, persoane publice sau reviste online.
39. Cunoaște-ți audiența ca pe tine însuți
Conținutul pe care îl optimizezi va fi citit de mii de persoane (persoane, nu utilizatori!), așa că trebuie să înțelegi comportamentul și nevoile acestora și să încerci să le pui la dispoziție toate informațiile de care au nevoie.
40. Dacă nu ai blog, fă-ți!
Mai puțin de jumătate din magazinele online au un blog și doar 20% din magazinele ce au un blog postează în mod constant. Blogul nu reprezintă doar o sursă alternativă de trafic, ci reprezintă și o metodă prin care poți deveni un formator de opinie și un influencer în nișa ta.
41. Citește! Citește! Citește din nou!
SEO se schimbă constant. Ce a funcționat ieri s-ar putea să nu mai funcționeze mâine. De aceea este extrem de important să fii în permanență informat și să-ți aloci zilnic măcar o oră studiului.
42. Cunoștințele de Excel îți pot ușura mult munca
Într-o campanie SEO vei lucra cu multe informații, cu tabele, liste de URL-uri, liste de redirecționări etc așa că niște cunoștințe de Excel precum VLOOKUP sau lucrul cu tabelele pivot pot automatiza multe procese.
43. Nu există rețeta perfectă
Fiecare campanie SEO are particularitățile ei și nu putem spune că există o rețetă perfectă care să garanteze rezultate extraordinare. Reserch-ul amănunțit și perseverența ar trebui să țină locul unei rețete perfecte.
44. Experimentează!
Pe internet vei găsi mii de sfaturi de la așa ziși experți SEO. Nu-i crede pe cuvânt! Dacă vrei să afli lucruri noi și să tragi concluzii valide, trebuie, în primul rând să experimentezi și să fii dispus să riști.
45. Ulciorul nu merge de multe ori la apă
Tocmai de aceea campania SEO nu trebuie să aibă la bază o singură strategie, ci trebuie întotdeauna să îți păstrezi un as bine ascuns în mâneca sacoului.
46. Încearcă să înțelegi business-ul clientului
Ca să optimizezi un business trebuie în primul rând să-l înțelegi, să vezi care sunt mecanismele, particularitățile, avantajele, vulnerabilitățile și să fii sigur că toate acestea sunt comunicate prin intermediul campaniei într-un mod eficient.
47. Fii transparent!
O parte dintre cei care lucrează în această industrie sunt destul de reticenți atunci când vine vorba să prezinte clientului strategia pe care o vor urma în cadrul campaniei SEO, de frică să nu afle și alții metodele lor. Greșit! Clientul trebuie să înțeleagă exact ceea ce faci și, bineînțeles, să fie de acord cu asta.
48. Exprimă-te pe limba clientului
Contează nu doar rezultatele pe care le obții în cadrul unei campanii SEO ci și modul în care prezinți și raportezi aceste rezultate clientului. De cele mai multe ori clientul nu cunoaște jargonul SEO și de aceea trebuie să se exprimi pe limba lui (să-i arăți oportunități de business, )
49. Nu le vei ști niciodată pe toate (dar nici nu este nevoie!)
Cu excepția boților Google nimeni nu știe toți algoritmii de ranking. Indiferent de cât de multe cunoștințe vei dobândi, întotdeauna vor exista întrebări la care nu vei găsi răspunsuri.
50. SEO nu moare, SEO se transformă
Încă din ziua în care am început să activez în acest domeniu am auzit că SEO a murit sau cel puțin o să moară în curând. Nu, SEO nu moare, SEO se transformă și devine din ce în ce mai complex și mai interesant.