Anul 2017 a fost anul în care am cunoscut universul fermecător al content writingului și am înțeles importanța pe care acesta o are atât pentru utilizatorii de internet, cât și pentru antreprenorii și businessurile din online.
Și pentru că am învățat o sumedenie de lucruri noi, care mi-au extins orizontul de cunoaștere, am observat și care sunt lipsurile conținutului scris din online și la ce ar trebui să fie mai atenți cei care scriu articolele, dar și brandurile care plătesc pentru un astfel de serviciu.
Așadar, în anul 2017, am învățat că în content writing este musai să ții cont de anumiți factori precum:
Research
Partea de documentare trebuie să fie efectuată temeinic, întrucât constituie prima etapă importantă în ceea ce privește scrierea unui text calitativ. De altfel, o documentare bine făcută ajută la scrierea unor texte cu substanță, din care cititorii să aibă ce învăța sau reține. Altfel spus, acesta este primul pas pentru scrierea unor articole de calitate.
2017: Am observat că în textele în care sunt promovate unele branduri cercetarea este realizată în mod superficial, iar articolele sunt, de (prea) multe ori, plagiate de pe alte site-uri ori scrise fără a avea o documentare temeinică în prealabil.
2018: Îmi doresc ca în 2018 brandurile să înțeleagă importanța research-ului, iar articolele să fie scrise cât mai frumos posibil și să fie cât mai bine documentate.
Originalitate
Știm deja că procesul de content writing nu este unul simplu, ba chiar este destul de complex, dar pentru a obține cele mai bune rezultate este nevoie ca textul să fie scris în concordanță cu nevoile publicului și să fie original. În acest caz, se aplică afirmația „Content is king, but context is God”. Regele este, de altfel, unsul lui Dumnezeu pe Pamânt. Așadar, noi, cei care facem parte din breasla creatorilor de content, trebuie să respectăm atât regele, cât și voința Domnului.
2017: Aceeași informație este, în general, preluată în cadrul anumitor texte fără a fi indicată sursa. E ușor să copiezi munca altora, nu-i așa?
2018: Sper că textele vor fi adaptate în funcție de nevoile/cerințele utilizatorilor și vor avea un conținut relevant și autentic.
Utilizarea cuvintelor-cheie
Aceasta trebuie să fie nici prea-prea, nici foarte-foarte. Una dintre regulile de aur ale procesului de content este că nu trebuie să abuzăm de cuvintele cheie (keyword stuffing).
2017: Am observat că pe internet circulă multe texte care conțin o tonă de cuvinte-cheie care, efectiv, sufocă userul. Uneori, less is more. Scopul tău este ca userii să-ți citească textele, nu să fugă de ele.
2018: Îmi doresc să citesc tot mai mult conținut de calitate care să nu enerveze utilizatorul și care să nu îl determine să ocolească articolele.
Structura textului
De asemenea, trebuie să păstrezi coerența de sens a textului sau, cu alte cuvinte, dacă ai ales să vorbești despre un anumit subiect, concepe un articol pe marginea acelui subiect; nu vorbi despre vapoare într-un text în care ai început să scrii despre rochii. De altfel, există cazuri în care într-un singur text se vorbește despre 3-4 branduri care nu au nicio legătură unul cu altul, așadar nu se transmite nicio informație utilă. De altfel, este important să respecți structura articolelor pe care le compui (advertoriale, comunicate de presă etc). Și, bineînțeles, mare atenție la exprimare! Oare respectarea normelor gramaticale ale limbii române a devenit un lux pe care nu și-l mai pot permite nici măcar cei din breasla scriitorilor?
2017: Am observat o sumedenie de texte care nu se conformează structurii (de exemplu, multe texte „pozează” în comunicate de presă, dar, de fapt, sunt scrieri alandala care nu transmit nimic).
2018: Sper ca, în 2018, textele scrise să se conformeze regulilor de redactare și să fie concepute în concordanță cu gramatica limbii române.
Creativitatea
Nu cumperi un produs dacă nu este ambalat frumos, nu-i așa? Cam același lucru se întâmplă și cu titlurile și intertitlurile. E necesar să scrii titluri care să atragă cititorii și care, bineînțeles, să aibă legătură cu conținutul. Dacă nu ai inspirație pentru a concepe titluri creative nu e chiar un capăt de țară. Important este să cauți un titlu cât mai potrivit pentru textul tău.
2017: Am citit titluri scrise total aiurea, indezirabile sau titluri de tabloide care m-au lăsat cu un gust amar.
2018 : Îmi doresc titluri inspirate, captivante sau măcar rezonabile, de bun-simț, care să te determine să citești textele.
Limbajul
Evident că termenii pe care îi utilizezi ar trebui să fie în concordanță cu domeniul în care activezi și să fie explicați pe înțelesul publicului țintă. Așadar, limbajul pe care îl utilizezi trebuie să fie unul clar și concis. De asemenea, contează foarte mult și modul de adresare (formal/informal).
2017: Am observat, în cadrul unor texte, o mulțime de termeni utilizați cu un alt sens, care nu doar că nu-și aveau locul acolo, ci efectiv atrăgeau penibilitatea.
2018: Este posibil ca în anul care vine să apară o subnișare a brandurilor mult mai axată pe nevoile consumatorilor, fapt pentru care este necesară utilizarea unui limbaj cât mai adecvat.
Relația cu publicul țintă
Una dintre cele mai importante aspecte este construirea unei relații autentice între brand și public, care să se bazeze pe fidelizare, sinceritate și transparență.
2017: Am observat multe branduri care nu au pus accent pe comunicare în 2017, așadar au pierdut mult teren iar, dacă vor continua așa, e posibil să nu mai aibă multe șanse de supraviețuire.
2018: Companiile care vor conștientiza importanța consolidării, a construirii unei comunicări excelente cu publicul lor, își vor construi o reputație bună în fața consumatorilor, venind în întâmpinarea lor cu mesaje corecte și utile.
Focusarea către experiența userilor
. Cu alte cuvinte, adaptarea contentului la noi forme care să aducă utilizatorii mai aproape de branduri. Cel mai probabil, contentul se va îndrepta spre o nouă direcție – se va adapta căutărilor naturale cum sunt, de pildă, voice search-urile.
2017: Un alt aspect important pe care l-am observat în anul care a trecut este faptul că multe dintre branduri nu au nici măcar un design mobile-friendly al site-ului, care să le confere o experiență cât mai plăcută userilor, făcându-le navigarea ușoară, darămite să fie optimizate pentru căutări vocale sau altele.
2018: Este cazul ca brandurile să înțeleagă nevoia de a se adapta la cerințele și obiceiurile utilizatorilor și să facă tot posibilul să le ofere acestora experiențele dorite, pentru că vor avea numai de câștigat. Iar dacă la aceste măsuri adaugă și o mai bună calitate a conținutului scris, la finalul anului 2018 rapoartele nu pot fi decât pozitive.
N-aduce anu’ ce aduce ceasu’. N-aduce offline-ul ce aduce online-ul
Cum spuneam, așteptările utilizatorilor cresc tot mai mult și, în consecință, competiția devine tot mai strânsă în mediul de afaceri.
Brandurile ar trebui să conștientizeze că au nevoie de o comunicare solidă și să țină cont de tendințele actuale de comportament ale utilizatorilor, având în vedere că timpul de atenție al acestora a scăzut cu 8 secunde la citirea unui articol online.
Dar să lăsăm textele prost concepute și pesimismul care tinde să ne împânzească toate blank page-urile în 2017, iar anul 2018 să fie unul îmbelșugat în ceea ce privește calitatea contentului.
Să avem un an plin de inspirație și de texte bine scrise! La mulți ani!