În concepția generală, noțiunea de storytelling vizează o practică veche care datează încă din cele mai vechi timpuri, existentă la unele popoare antice.
De-a lungul timpului a cunoscut o evoluție neașteptată, fiind utilizată în mai multe domenii – în cinematografie, în compoziții artistice precum pictură, literatură etc.
Această tehnică este adaptată de cultura noastră, fiind o formă primară a divertismentului înainte de apariția televiziunii – un alt mediu diferit în care se va dezvolta storytellingul.
Sine ira et studio (Fără ură și fără părtinire)
De altfel, arta de a spune povești a fost stăpânită de către marii oratori ai Antichității care trebuiau să rostească cu patos discursuri prin intermediul cărora să transmită mesaje importante de interes public.
Astfel, Demostene (384 î.e.n. – 322 î.e.n.) – care era considerat cel mai mare orator al Antichității – spunea povești prin intermediul discursurilor sale. Fiind bâlbâit, acesta exersa înainte de adunările generale cu o piatră în gură.
O altă personalitate a trecutului care stăpânea foarte bine arta de a spune povești este Marcus Tullius Cicero (106 î.Hr. – 43 î.Hr.).
Așadar, poveștile pot fi spuse cu diferite scopuri indiferent de eră – pentru a modela viziuni, pentru a transmite anumite informații sau pentru schimba percepții și pentru a educa, formând o identitate sau o cultură.
De altfel, storytellingul rămâne una dintre cele mai eficiente modalități pe care am primit-o drept moștenire de la strămoșii noștri, prin intermediul căruia putem transmite un mesaj cu rezonanță.
În zilele noastre, poveștile sunt relevante și în ceea ce privește domeniul marketingului datorită faptului că pot influența modul în care consumatorii percep brandurile.
Mediul de afaceri este plin de dinamism și de spirite competitive, ceea ce determină businessurile să apeleze la tactici eficiente, totodată adaptându-se la exigențele consumatorilor.
Pentru a te bucura de succes pe deplin, provocarea cea mai mare o constituie expunerea poveștii brandului în raport cu prioritățile și nevoile utilizatorilor.
Facts tell, but stories sell
Storytelingul poate îmbrăca mai multe forme de conținut – scris, vizual și video. Dar cum se aplică această tehnică în contextul actual al content marketingului?
Brandurile creează povești cu legături emoționale puternice sau poveștile construiesc – de fapt și de drept – mărci semnificative pentru consumatori, care să genereze brand loyalty?
Bineînțeles că nu poate exista content marketing de calitate fără crearea unor povești atractive menite să transmită mesaje importante pentru publicul-țintă, intervenind asupra deciziei lor de cumpărare.
Storytelling, not story yelling
Desigur că poveștile spuse au scopul de a ajuta brandul să crească în ochii consumatorilor, dar în tehnicile storytelling pe care le utilizăm în content marketing este important să avem în vedere și alte aspecte.
De pildă, trebuie să menținem în mod constant o comunicare cu publicul țintă, dar totodată să evităm să fim redundanți și repetitivi.
Cu toții detestăm publicitatea agresivă și schimbăm canalul ori de câte ori apare o reclamă enervantă la TV pe care am auzit-o de „n” ori. De asemenea, în mediul online utilizăm AdBlock sau alte aplicații menite să blocheze accesul reclamelor pe ecranul PC-ului sau al telefonului.
Din acest motiv, trebuie să ne gândim foarte bine atunci când concepem o strategie de conținut, altminteri e posibil să obținem anumite rezultate indezirabile, opuse celor la care ne-am fi așteptat.
Ce rol îndeplinește storytellingul în Content Marketing
În condițiile în care piața s-a extins foarte mult în era digitală, antreprenorii ar trebui să-și concentreze atenția și resursele căutând tehnici eficiente prin care să-și îmbunătățească strategia de content marketing.
Așadar, storytellingul constituie o modalitate prin care businessurile pot aduce utilizatorii mai aproape de brand.
Dar cum poți crea un conținut relevant, original și atractiv în același timp pentru consumatorii tăi?
Ar trebui să construiești un fir narativ în funcție de aceste aspecte și să stabilești care e motivul pentru care spui povești – cu scopul de a schimba o percepție, de a-i determina pe utilizatori să acționeze și de a-i implica în poveste (engagement) etc.
Iată câteva întrebări la care ar trebui să reflectezi atunci când vrei să creezi o poveste pentru brandul tău:
- Povestea pe care încerci să o transmiți publicului țintă oferă suficiente informații și răspunsuri pertinente? Se potrivește cu ADN-ul brandului?
- Ce tipuri de povești preferă să consume utilizatorii targetați? Știm bine că toată lumea spune povești, dar ce tipuri de storytelling folosesc aceștia? Important este să fii atent la modul în care se conectează cele două sfere și să găsești unul sau mai multe puncte comune între cele două.
- Cum poți utiliza informația digitală și conținutul generat de utilizatori, combinând arta cu știința și activând atât latura emoțională, cât și pe cea rațională?
Cu toate că storytellingul poate fi privit și analizat din mai multe puncte de vedere, pentru unii constituie doar o tehnică în procesul de creație al conținutului, indiferent de tipul său – scris sau vizual, în timp ce pentru alții poate căpăta o semnificație aparte datorită avantajelor sale.
Una peste alta, însă, tehnica de storytelling utilizată în content marketing se află într-o continuă evoluție și ajută brandurile să crească și să devină mai profitabile, așa că nu ezita să folosești această strategie și pentru businessul tău!