Să vorbești despre SEO – este ușor. Să creezi conținut pentru SEO – este cu totul altă poveste. O poveste frumoasă, însă de departe una complexă. Iar în acest articol vorbim tocmai despre asta: despre conținut de calitate, încercând să ne dăm seama ce fel de materiale sunt pe placul celor celor care folosesc motoarele de căutare.
Metaforic vorbind, un website bogat în conținut este precum un pește. Structura (paginile și categoriile) reprezintă scheletul care conferă susținere, carnea este reprezentată de conținut (texte, articole, mesaje), iar partea de SEO reprezintă solzii strălucitori care fac peștele atractiv.
Așa că pentru început, să vorbim puțin despre structură.
Conținutul pe care îl adăugăm în website este deosebit de important.
Însă, la fel este și modul în care este structurat. Și iată o listă rapidă cu lucruri de verificat în ceea ce privește structura.
1. Categorii intuitive
Sfatul specialiștilor este să reduci pe cât posibil numărul de click-uri pe care un utilizator trebuie să le apese până să ajungă la informația dorită, indiferent dacă este vorba despre un produs sau un serviciu pe care intenționezi să-l promovezi.
Așa că, dacă ai un magazin care vinde produse make-up, în categoria pensule pentru machiaj ar trebui să se găsească fix asta: pensule pentru machiaj, nu și alte ustensile care să-l deruteze pe vizitator.
2. Optimizarea corectă atât a paginilor categorie, cât și a paginilor de produs
Un scenariu ideal al fi că ambele să fie perfect indexate de către Google, iar ele să ocupe poziții bune în căutări, după anumite cuvinte cheie.
Însă, uneori, paginile de produs ajung să ocupe o poziție mai bună pentru simplu fapt că ele răspund direct căutărilor.
De regulă, oamenii au tendința de a căuta “pensule machiaj” (produs) și nu “ustensile make-up” (categorie).
3. Dozarea corespunzătoare a cuvintelor cheie.
Ok, ok. Spuneam anterior că trebuie să optimizezi atât categoriile, cât și paginile de produse.
Dar ai grijă la SPAM! Dozează rațional numărul de cuvinte-cheie, ținând întotdeauna cont de relevanța lor.
Iar prin dozare înțelegem și un număr redus de repetări.
Nu poți înșira aceleași cuvinte cheie de o infinitate de ori și să te aștepți ca motoarele de căutare să nu le vadă că spam.
Moderația este mama optimizării.
4. Google preferă stilul natural. Link-uri inserate cât mai natural.
Specialiștii spun că este bine să folosești campanii de backlinks. Însă acestea trebuie să fie inserate natural.
Să spunem că ai magazinul acela cu produse de make-up despre care vorbeam anterior.
Este ok ca linkurile către produsele/ categoriile tale să vină de pe bloguri de beauty (care au directă legătură cu domeniul), de pe portalurile cu știri de lifestyle, din comentariile persoanelor care îți recomandă produsele. Însă, o campanie de backlinks care vine de pe bloguri cu unelte de pescuit s-ar putea să pară artificială și forțată.
Atât pentru vizitator, cât și pentru Google! Citește și Ghidul SEO pentru 2019!
Conținutul de calitate și aspectele care îl influențează
Însuși celebrul Danny Sullivan a spus că algoritmii de căutare se concentrează în special pe conținut „grozav, unic, util și convingător”. Însă, această afirmație este destul de generală și vagă… am putea spune. Și cu atât mai mult cu cât calitatea unui conținut poate fi ea însăși subiectivă.
Tocmai de aceea, un alt nume important din această industrie, Cyrus Shepard vine cu o replică destul de relevantă care susține această idee: „Declarațiile Google privind factorii de ranking sunt precum ceapa. Cu cât decojești mai multe straturi, cu atât începi să plângi mai tare”.
Și deși această afirmație este una metaforică, suntem siguri că și tu ai avut cel puțin un moment în care ai avut impresia că ai descoperit rețeta ocupării unei poziții cât mai bune în afișările Google. Organic, desigur.
Iar apoi, după ceva timp, parcă ceva nu a mai mers. Parcă acel conținut nu a mai fost la fel de atrăgător pentru cititorii tăi. Parcă cei ce reprezintă concurența s-au „deșteptat” și au venit ei cu un material mai bun.
Iar dacă vrei să afli ce ai făcut greșit, citește cu atenție lista de mai jos.
Greșeli comune pentru cei care vor să creeze conținut de calitate pe website-urile lor
- Un conținut prea mare
Se zvonea la un moment dat că lui Google îi plac paginile lungi și dense cu texte și conținut. Așadar, articolele mai lungi au șanse mai mari să fie rapid indexate și să ocupe poziții bune în topul afișărilor. Nimic greșit până aici.
Însă, între timp, Google a observat că, UNEORI, omul modern nu mai are răbdare să citească. El caută rapid răspunsul la întrebările ce-l frământă. Iar un text lung poate fi deopotrivă obositor. Cititorul modern se poate pierde în informații și poate abandona ușor lectura.
Să luam exemplul portalurilor de știri. De câte ori nu ai citit doar primele paragrafe, chiar dacă, din titlu, informația părea destul de interesantă? Ei bine, Google știe asta. Și este suficient de inteligent încât să-și dea seama dacă un subiect are potențialul de a fi dezbătut sau nu.
Așa că, uneori, este suficient să te oprești la 400 de cuvinte. Și cu toate astea, să oferi informație de calitate și relevantă pentru cititori.
O altă sugestie bună este să-ți împarți materialul în paragrafe ușor de parcurs, să folosești intertitluri, marcatori (liniuțe, buline, sisteme de numerotare etc.), iar cititorul va alege ce să parcurgă.
Încearcă să aplici această metodă în special în cazul articolelor de tipul „Cum să…” sau în cazul celor care răspund la întrebări directe pe care oamenii le pot adresa.
Și iată un exemplu concret: Cum să deschizi o sticlă de vin, fără tirbușon?
Cu toate astea, nu renunța sub nicio formă la articolele calitative și bine documentate, chiar dacă acestea conțin 2000+ cuvinte. Ele sunt apreciate, atât timp cât oferă informație relevantă pentru cititor.
Așa că secretul este ca tu, la fel precum Google, să îți dai seama din timp ce subiect are potențial și ce subiect trebuie abordat simplu, direct și concis.
- Abatere de la subiect
Îți place să povestești? Să oferi detalii? Din păcate, pe Google îl cam plictisește asta.
Iar dacă la începutul textului tău vorbești despre SEO, iar apoi despre cum să prepari cele mai delicioase murături, s-ar putea ca Google să te penalizeze.
Google preferă textele unice, dar în același timp relevante pentru subiect. În plus, titlul trebuie să fie și el stabilit în concordanță cu tema pe care o abordezi.
Așa că evită cât mai mult să vorbești pe lângă subiect și caută să-ți concentrezi informația într-un text bine redactat.
- Prea multe metafore în titlu
Să nu ne înțelegem greșit. Să folosești o metaforă în titlul, din când în când, este în regulă. Însă, dacă faci din asta un obicei… va deveni un aspect care nu va atrage „simpatia” celor care ajung pe website-ul tău. Și nici a motoarelor de căutare.
Același lucru este valabil și în cazul expresiilor de tip argou sau jargon.
Iată un exemplu concret.
Să spunem că vrei să scrii pe website-ul tău despre înțelepciune . Iar un subiect interesant și relevant ar fi „Cum să te comporți ca un om înțelept, luând deciziile potrivite”.
Însă, dacă alegi să folosești în titlul și de mai multe ori în conținutul tău „Om cu scaun la cap” – o expresie metaforică folosită pentru a transmite această idee , există o probabilitate foarte ridicată ca motorul de căutare să nu înțeleagă și să confunde termenul cu obiectul de mobilier, în sine (adică sensul de bază al cuvântului scaun).
Iar în acest caz, articolul tău, deși relevant și bine documentat, s-ar putea să nu primească un punctaj foarte mare în ceea ce privește calitatea.
- Accent pe cantitate, nu pe calitate
Este foarte important ca textul pe care îl creezi pentru blogul sau website-ul tău să fie mereu calitativ. Și deși știm că motoarele de căutare apreciază website-urile „vii”, în care se postează frecvent conținut, accentul va fi întotdeauna pus pe calitate.
Ca să înțelegi mai bine: este suficient să ai două articole bine scrise despre arta de a pescui în ape dulci, decât 10 articole despre același subiect, însă neredactate corect.
Iar cele două articole ale tale trebuie să răspundă întrebărilor celor cărora le place să citească despre pescuit.
- Link-uri irelevante, inserate în conținut
Tot despre relevanță este vorba și aici. Nu are niciun rost să inserezi link-uri care nu au legătură cu subiectul pe care îl abordezi.
Alege cu atenție website-urile către care vrei să-ți îndrumi cititorii. Chiar dacă aceștia te plătesc…
Dacă ai website despre pescuit, este relevant pentru Google să ai link-uri către magazine cu unelte de pescuit. Însă, dacă inserezi link-uri către magazine de motociclete sau tractoare, s-ar putea să nu mai fie la fel de încântat.
Și suntem siguri că bănuiești și de ce.
Mai întâi întrebare și apoi răspuns
O modalitate de a evita capcanele unui conținut prea mare sau confuz este aceea de a te pune în pielea cititorului, înainte de a redacta textul.
Gândește-te la nevoile cititorului, la motivele pentru care el ar avea nevoie să intre pe website-ul tău.
Cu alte cuvinte, ce și-ar dori el să afle de la tine și ce poți tu să-i oferi. Iar în momentul în care vei avea răspunsul acestor întrebări vei fi capabil să creezi conținut relevant, concis și de calitate.
Iar Google va realiza imediat acest lucru.
Acestea fiind zise îți dorim să ai spor în redactarea materialelor tale. Și nu te descuraja.
Creează-ți mai întâi o strategie, alege o temă care ți se potrivește, stabilește o structură a materialului ce urmează a fi redactat și documentează-te din cât mai multe surse. Apoi începe să scrii.
Iar când materialul tău este gata, nu uita să-l revizuiești. Elimină tot ce ți se pare de prisos (pentru ca la fel i se va părea și lui Google). În același timp, asigură-te că ai răspuns complet la întrebările potențialilor cititori.
Dacă vrei să-ți dai seama dacă ai reușit, citește materialul unui coleg sau prieten. Dacă el a înțeles mesajul, este destul de probabil ca și ceilalți cititori să o facă.
Sursa foto: Shutterstock.com
Despre autor:
Pal Emil Lucian, owner UnicWeb
Lucian a plecat la drum cu viziunea antreprenorului tânăr care pune muncă asiduă, competențele personale și dezvoltarea continuă la baza succesului profesional.