De regulă, intrebarea principală atunci când vine vorba despre optimizarea SEO este cea privind felul în care un specialist SEO influenţează clasificările paginilor web. Dar o întrebare cel puţin la fel de importantă, dacă nu chiar mai importantă ar trebui să fie şi cea privind felul în care fac acest lucru motoarele de căutare.
De ce clasifică motoarele de căutare paginile web?
Înainte de a aprofunda problematica felului în care un motor de căutare clasifică dispunerea paginilor web, să ne concentrăm pe întrebarea: de ce le clasifică? Mai ales că, la urma urmei, ar fi mai uşor şi mai ieftin să nu facă nicio clasificare ci, pur şi simplu, să afişeze paginile aleatoriu sau folosind criterii de sortare simple, ca numărul cuvintelor sau noutatea paginii. Motivul pentru care nu procedează aşa este simplu: dacă nu ar face-o, nu l-ai mai folosi.
Ceea ce trebuie să avem în minte atunci când ne întrebăm despre felul în care sunt elaborate aceste clesamente este că utilizatorul pe care încercăm să îl satisfacem nu ne aparţine, clasamentele aparţin motorului de căutare şi noi doar le imprumutăm de la el. Dacă abuzăm de utilizator, este posibil să nu mai putem restitui ce am împrumutat şi, prin urmare, motorul de căutare să nu mai poată dispune de ele ca şi când i-ar aparţine iar acest lucru va duce la micşorarea veniturilor.
Când un specialist SEO propune un instrument sau un seviciu pentru creşterea vizibilităţii unui site o face bazăndu-se pe experienţa sa privind modul în care funcţionează motoarele de căutare. Dacă acestea nu se dovedes de folos, le va elimina din site.
Ce fac mai exact motoarele de căutare?
Dincolo de provocările tehnice, atunci când ne întrebăm ce anume trebuie să facă o căutare pentru a se transforma dintr-o simplă solicitare de informaţii într-un set de 10 link-uri îngropate sub o mare de anunţuri, răspunsul nu este unul singur, ci implică mai multe etape prin care trece procesul de clasificare.
Înţelegând acest proces şi cine îl deserveşte, vei înţelege mai bine ce înseamnă să creşti vizibilitatea site-ului tău. Pentru asta este nevoie să înţelegi etapele pe care le implică procesul de “ranking”, anume:
Etichetarea- clasificarea iniţială
Primul pas în acest proces este acela de a clasifica, căutarea. Clasificarea unei căutări oferă motorului de căutare informaţiile necesare pentru a efectua toţi pasii următori. În mod normal, înaintea clasificării complexe, motoarele aplică aceleaşi criterii de clasificare tuturor căutărilor. În această etapă motorul va aplica tuturor căutărilor etichete de genul:
-căutare YMYL (your money or your life)
-căutare locală
-căutare omisă
-căutare pentru adulţi
-întrebări
Există multe tipuri de clasificări şi primul pas pe care motorul de căutare trebuie să îl facă este să determine ce etichetă se aplică fiecărei căutări în parte.
Determinarea contextului specific
Al doilea pas în procesul de clasare este de a atribui contextul potrivit căutării. Unde este posibil, motorul trebuie să ţină seama de orice informaţie relevantă despre utilizatorul care operează căutarea. Acest lucru se poate observa cel mai bine în cazul în care consultăm vremea:
În acest caz primim chiar mai multe informaţii decât solicităm.
În esenţă, cea de-a doua etapă a procesului este ca motorul să determine ce factori circumstanţiali sau istorici intră în joc. Ştiind categoria din care face parte căutarea aplică, determină sau lansează datele înrudite cu elementele relevante pentru categoria şi tipul cererii. Câteva astfel de exemple de informaţii istorice sau circumstaţiale sunt: locaţia, timpul, caracterul interogativ al căutării, dispozitivul folosit pentru a lansa căutarea, formatul folosit, dacă solicitarea are legătură cu cele precedente, dacă interogările precedente au fost luate în calcul.
Prioritizarea
Înainte de a determina care pagini vor fi afişate primele, un motor trebuie să determine care semnale sunt mai importante.
Pentru o căutare despre Revoluţia Română, de exemplu, puteţi obţine rezultate solide de tipul:
Dar, la fel de bine, şi rezultate configurate pe criteriul noutăţilor despre acea informaţie:
Chiar dacă în acest caz s-ar putea să nu mă intereseze noutăţile, criteriul acesta este deosebit de util în alt fel de căutări. Criteriul noutăţii este important pentru că dacă avem o căutare despre cele mai bune seriale de pe netflix, imi va păsa mai puţin de autoritate şi de istorie şi mai mult de cât de recente sunt acele producţii.
În funcţie de tipul de căutare şi de contextualizare, motorul de căutare poate determina ce tipuri de semnale se pot aplica şi care combinaţii au prioritate. Unele pot fi făcute manual de către numeroşii ingineri şi oameni de ştiinţă angajaţi, iar altele pot fi gestionate de sisteme precum Rankbrain care este practic o maşină de învăţare a algoritmilor proiectată să ajusteze semnalul pentru căutările anterioare nevăzute, dar introduse anterior în algoritmii Google ca întreg. Şi având în vedere că 90% din algoritmii de clasificare se bazează pe învăţarea mecanică, putem presupune că Bing dispune de sisteme similare.
Aspectul
S-a văzut şi în exemplul cu Revoluţia Română că în funcţie de căutări aspectul paginii se modifică. Pentru că motoarele de căutare determină ce formate se aplică fiecărei căutări în funcţie de obiectiv, de demersul utilizatorului şi de resursele disponibile. Din acest motiv formatul este mereu în schimbare. Şi se bazează pe cunoaşterea entităţilor, a modului în care sunt conectate şi cât de mult cântăresc. Dar acesta este un subiect prea complex pentru a fi tratat aici.
Ceea ce este important este că diversele elemente care compun pagina oricărei căutări se determină din mers. Cu alte cuvinte, când se execută o căutare şi primii trei paşi sunt finalizaţi, motorul va face o trimitere către o bază de date cu diferite elemente eligibile inserării pe pagină şi posibilele lor destinaţii şi abia apoi se va determina care se va aplica căutării specifice.
În ceea ce priveşte generarea din mers a paginilor căutării, mai trebuie menţionate câteva aspecte. Acest lucru poate fi adevărat pentru întrebările mai puţin uzuale, dar pentru cele comune este probabil ca motoarele să păstreze o bază de date a elementelor luate deja în calcul pentru a se potrivi intenţiei utilizatorului pentru a nu mai fi nevoiţi să o proceseze de fiecare dată. Şi, cel mai probabil, această bază de date presupune o limită de timp după care se regenerează. Cel mai probabil se regenerează complet în momentul utilizării reduse.
Revenind, în acest punct motorul cunoaşte clasificarea unei căutări, contextul în care sunt solicitate informaţiile, felul în care trebuie prioritizat semnalul care se aplică acestei căutări şi aspectul care întruneşte toate intenţiile posibile ale căutării.
Clasarea
Interesant, dar aceasta este, poate, cea mai uşoară etapă a procesului, deşi nu atât de singulară pe câte se poate crede. Când ne gândim la clasificări organice, ne gândim la acele 10 link-uri menţionate mai sus. Deci, să vedem procesul până aici:
-Utilizatorul iniţiază o căutare
-Motorul ia în considerare tipul de căutare şi îl clasifică pentru a înţelege ce criterii cheie se aplică pe baza interacţiunilor anterioare
-Motorul ia în considerare poziţia utilizatorului în spaţiu şi timp pentru a determina intenţiile posibile ale acestuia
-Motorul se foloseşte de clasificările căutării şi semnalele specifice utilizatorului pentru a determina în ce ce semnale vor avea prioritate.
-Motorul foloseşte aceste date şi pentru a determina ce structură, format şi date suplimentare pot satisface sau suplimenta intenţia utilizatorului
Benefiind de toate aceste date şi cu un algoritm déjà scris, motorul nu mai trebuie decât să treacă la combinaţii numerice. Identifică posibilele site-uri pe care le are de dispus, aplică algoritmii şi face combinaţiile numerice necesare determinării ordinii în care aceste site-uri se vor succeda.
Desigur, trebuie să facă acest lucru pentru fiecare element din pagină în moduri diferite. Video-urile, conţinutul scris, entităţile şi informaţia, toate se schimbă, aşa că motorul trebuie să ordoneze nu numai link-urile ci tot conţinutul paginii. Pe scurt, clasamentele se fac uşor, dar să pui totul în ordine pentru a se ajunge în această fază- aceasta este munca adevărată.
Dacă vă întrebaţi cu ce vă ajută practic acest lucru, este ca şi cum v-aţi întreba cu ce vă ajută să cunoaşteţi funcţiile de bază ale unui computer. Nu poţi să construieşti un processor, dar ştii ce funcţie are şi de ce caracteristici are nevoie pentru a se răci mai repede şi ce effect are răcirea asupra lui. Toate astea te vor ajuta să ai un computer mai rapid şi care trebuie îmbunătăţit mult mai rar. La fel e şi cu SEO. Dacă înţelegi felul în care funcţionează un motor de căutare, înţelegi şi ce poziţie ocupi tu în acest ecosistem. Cu aceste cunoştinţe în minte strategiile vor fi mai adaptate funcţiilor unui motor de căutare şi se vor adresa utilizatorului real, adică utilizatorului motorului de căutare.