Telefon, laptop, haine, mașină, apartament sau casă, chiar și masa de prânz pe care ai achitat-o azi… Toate acestea reprezintă proprietatea ta privată, garantată prin lege în majoritatea statelor din lume, într-o formă sau alta. Ce legătură au toate aceste bunuri personale cu legea copyright-ului sau cu SEO?
Răspunsul simplu: legea europeană a copyrightului, care a trecut în Parlamentul European la sfârșitul lunii martie și pe care orice stat membru UE va fi obligat să o pună în aplicare în termen de 2 ani. Să vedem cum se leagă aceste lucruri între ele.
Despre ce vei citi în articol:
- Ce legătură are proprietatea privată cu Google?
- Ce este noua lege a copyright-ului – Articolele 11 și 13, votate în Parlamentul European?
- Care sunt efectele acestor articole asupra platformelor online?
- Cum vor afecta aceste articole de lege marketingul online și SEO?
Pe scurt despre proprietatea privată și legătura ei cu Google
Sigur că proprietatea privată se aplică tuturor bunurilor fizice pe care le-am listat la începutul acestui articol, însă nu toate proprietățile sunt de natură fizică. Există și bunuri precum ideile, teoriile, formulele chimice, melodiile, filmele sau cărțile.
Unele dintre acestea pot lua forme fizice, precum o înregistrare audio sau o tipărire a unor litere pe foi de hârtie, însă nu forma fizică este cea pentru care se aplică noțiunea de proprietate, ci forma intelectuală a acestor bunuri. De aici noțiunea de proprietate intelectuală și a uneia dintre formele ei – copyright-ul. Dincolo de faptul că Google în sine este un brand cu copyright, proprietatea intelectuală stă la baza funcționării motoarelor de căutare. Iar motivul principal este natura fundamentală a unui motor de căutare – un agregator de conținut, creat de alți oameni și existent în mediul online.
Google este Google pentru că realizează o indexare a întregului conținut existent în mediul online, pentru a-l servi utilizatorilor care au nevoie să ajungă la acel conținut. Prin urmare, orice lege care vizează copyright-ul afectează în mod direct Google. Dar nu numai pe el, ci pe oricare altă companie sau platformă online care are la bază agregarea sau împărtășirea de conținut.
Ce presupune noua lege a copyright-ului?
Pe 26 martie, Parlamentul European a votat pentru intrarea în vigoare, în decurs de 2 ani, a două articole de lege, intens dezbătute și contestate de opinia publică: Articolul 11 și Articolul 13.
Articolul 11 este cel mai puțin nociv, motiv pentru care a avut parte de mai puțină publicitate. Acesta este cunoscut și sub numele de „Taxa pe link” și spune că platformele care agregă știri – precum Google News sau Apple, vor trebui să plătească o taxă pentru faptul că se folosesc de informația din respectivele articole de știri, produse de diverse publicații online, pentru a prezenta snippets (poză, titlu și o scurtă descriere a articolului). Google face asta nu doar prin Google News, ci și în pagina de rezultate de căutare atunci când prezintă Top Stories.
Motivația din spatele acestei legi este faptul că prin afișarea acestor scurte descrieri și titluri ale articolelor, oamenii trec în revistă numai rezultatele din Google, fără a mai da click pe paginile respective.
Acest lucru scade traficul organic al acelor site-uri, făcându-le o defavoare. Iar din punct de vedere SEO, acest argument are sens, cu atât mai mult cu cât cu toții știm că un răspuns la o întrebare, afișat în pagina Google, duce de multe ori la pierderea traficului organic pe care acea pagină l-ar primi. Ce motiv aș avea să dau click pe URL, dacă deja am aflat răspunsul din pagina Google? Desigur că Google exact asta își dorește, pentru că astfel utilizatorii primesc răspunsuri mult mai rapid și au mai multe motive să folosească Google în detrimentul altor motoare de căutare.
Articolul 13, pe de altă parte, vizează în mod direct copyright-ul prin faptul că atașează tuturor site-urilor care dețin conținut generat de utilizatori, o răspundere legală cu privire la distribuirea de materiale protejate de copyright. Astfel, toate site-urile vor fi obligate să răspundă legal pentru conținutul care intră sub incidența copyright-ului și care se află pe site-ul lor.
Unde e problema? sau Please don’t stop the memes!
Încă de la prima menționare a acestor proiecte de lege, comunitățile online au protestat fervent împotriva lor întrucât s-a considerat că aceste două articole vor îngrădi libertatea din mediul online. Propuse inițial ca o metodă de combatere a pirateriei, cele două articole au ajuns rapid să fie unele dintre cele mai displăcute articole de lege ale Parlamentului European, iar asta pentru că formulările vagi și lipsa de claritate a felului în care cele două articole se vor aplica au creat efecte secundare extrem de nedorite pentru marile platforme online precum Google, Facebook sau Twitter, dar și pentru utilizatorii acestor platforme.
Articolul 11 pare practic să aducă beneficii site-urilor al căror conținut este folosit de Google pentru a-și întări monopolul pe piața motoarelor de căutare sau cel puțin să repare problemele de scădere de trafic pe care noile snippets și răspunsuri enhanced, le aduc site-urilor care creează conținut. În fapt însă, formularea acestei legi face ca ea să nu se aplice numai Google, ci oricărei platforme pe care sunt împărtășite știri sau articole.
Știi articolul ăla super pe care l-ai postat ieri pe Facebook pentru că toți prietenii tăi trebuiau să știe care e cea mai bună rețetă de smoothie? O să fie greu să îl mai împărtășești cu ei pe o platformă online după ce această lege intră în vigoare, întrucât Facebook va trebui să plătească o taxă de link pentru fiecare share. Sau, cel puțin, asta se înțelege din forma actuală a legii votate în Parlamentul European. Iar problemele nu se opresc aici.
Articolul 13 a cauzat o întreagă dezbatere nu doar pentru că va omorî meme-urile (conținut generat de utilizatori prin editarea unor imagini sau fragmente din filme cu scopul de a produce amuzament), ci și pentru că orice remix al unei lucrări protejate de copyright va deveni imposibil de postat online pe aceste platforme. Gândiți-vă numai câte imagini editate astfel sunt prezente pe o platformă de blogging precum Tumblr, ce să mai vorbim de 4chan. Rick Astley poate răsufla liniștit, nimeni nu va mai fi Rickrolled.
Chiar dacă oficialii UE au dat asigurări că tot conținutul de tip pamflet va fi exclus de sub incidența acestei legi, din punct de vedere legal, afirmațiile lor nu se susțin. Nu există nimic în textul legii care să garanteze acest lucru.
Însă lovitura cu adevărat dureroasă ține de platformele online de tip creativ care se bazează fix pe acest tip de împărtășire de conținut. Mediul creativ online, fie că vorbim de creație artistică, fie că vorbim despre creativitatea din anumite domenii de activitate precum publicitatea și marketingul sau de platforme precum Github, care servesc ca o resursă esențială pentru orice web developer (adică toți cei care creează site-urile pe care noi ne uităm), are nevoie de o anumită libertate. Dacă aceste platforme vor fi blocate sau doar îngreunate în procesele creative care stau la baza lor, vom avea cu toții de suferit.
Pentru ca platforme precum Facebook sau Twitter să filtreze conținutul care este protejat de copyright, ar trebui să filtreze fiecare postare sau împărtășire de conținut pentru fiecare utilizator. Ținând cont de volumul extrem de mare de date, acest lucru nu se va putea realiza decât instalând un software de verificare a conținutului – software supus erorilor. Iar pentru a se asigura că nu vor fi dați în judecată, acest software nu va greși fiind mai lax, ci fiind mai strict decât ar fi necesar. Rezultatul – mult mai puțină libertate online și mult mai mult control. Exact ceea ce nu își doresc indivizii, dar își doresc guvernele.
Scurt rezumat al platformelor online afectate
Cine ar putea fi afectat major de aceste schimbări, dacă nu vor există clarificări și modificări ale articolelor de lege (lucru puțin probabil la momentul de față)? Google va primi o lovitură serioasă prin articolul 11 și este posibil ca acest articol de lege să afecteze și Facebook sau Twitter. În plus, ultimele două platforme vor fi extrem de afectate de articolul 13, iar împreună cu ele vor avea de suferit și Pinterest, Tumblr, Soundcloud, Github, Reddit, dar mai ales Youtube.
Cum această platformă se bazează exclusiv pe conținut mixat și remixat de utilizatori, având o comunitate extrem de activă de gaming care face video games streaming, postând filmări live și/sau înregistrate în care poți urmări felul în care s-a desfășurat o sesiune de gaming, lovitura primită va fi una serioasă. Iar odată cu Youtube vor avea de suferit și utilizatorii platformei.
Concluzii pentru SEO și Marketingul Digital
Câtă vreme pentru SEO articolul 11 ar putea aduce unele beneficii, în final, ambele articole de lege dau o lovitură extrem de brutală întregii comunități online – limitând libertatea din acest mediu, dar și posibilitățile de realiza marketing digital în moduri creative. În plus, importanța marketing-ului digital ar putea să scadă, întrucât modalitățile de expresie vor fi mult mai limitate.
Câtă vreme SEO-ul de tip clasic – rezultate organice ale unor pagini, fără îmbunătățiri de tip snippet, va rămâne în continuare rege în forma lui actuală, orice alte oportunități de optimizare sau marketing online, pe care viitorul le-ar fi putut aduce, vor fi sever limitate. Rămâne să urmărim felul în care implementarea acestor articole de lege va evolua în cei 2 ani disponibili pentru aplicare și să sperăm ca, într-un final, o lege care vrea să protejeze proprietatea intelectuală în mediul online nu va ajunge să o distrugă cu totul.
Surse:
- https://www.itpro.co.uk/policy-legislation/32552/what-is-article-13-and-article-11
- https://www.wired.co.uk/article/what-is-article-13-article-11-european-directive-on-copyright-explained-meme-ban
- https://www.theverge.com/2019/3/26/18280726/europe-copyright-directive
- https://www.bbc.com/news/technology-47708144
- https://knowyourmeme.com/memes/events/eu-copyright-directive-article-13
- https://knowyourmeme.com/photos/1433242-eu-copyright-directive-article-13