Cred că ai auzit-o pe aia cu titlul face cam 80% dintr-un articol. Sau pe aia cum că degeaba ai un articol bun, dacă ai un titlu prost. Da, știu, o sa îmi zici că sunt clișee. Că tu scrii titluri fermecătoare, care ademenesc oamenii să dea click, ca un afiș pe care scrie „Astăzi totul e gratis!”.
Dacă faci parte din categoria care scrie titluri nemaipomenite, originale, atractive, creative, cu CTR, cu tot tacâmul: felicitări! Articolul ăsta nu e pentru tine.
Eu vreau să vorbesc cu cei care creează conținut scris și:
- Fie nu dau atenție titlului
- Fie scriu ce le vine prima oară în minte ca titlu și îl lasă așa
- Fie scriu un titlu și zic lasă, bă, că merge și așa
Lor vreau să le pun o întrebare foarte simplă: voi ați da click pe titlul pe care tocmai l-ați scris?
Cum să nu scrii titluri proaste în 3 pași simpli!
Nu există un pat al lui Procust al titlurilor. Știți voi, patul ăla al personajului mitologic, pe care își tortura victimele. Celor prea lungi le tăiau picioarele, pe cei prea mici îi întindea cu sfori, totul cu un singur obiectiv: toți cei care îi cădeau pradă trebuiau să fie exact cât patul său.
Ei bine, extrapolând un pic, nu există un astfel de șablon pentru titluri perfecte. De ce? Pentru că nu există titluri perfecte. Există doar titluri adaptate contextului și obiectivului urmărit.
Da, în online, titlurile ar trebuie să genereze click-ul mult dorit. Dar cum îl generează? Ei bine, aceasta este întrebarea!
Dacă veți căuta în acest articol o rețetă despre cum să scrii titluri perfecte, am o veste proastă: nu există o astfel de rețetă.
Pot însă să îți ofer ceva mai prețios: cum să nu scrii un titlu. Totul în 3 pași, ca în cărțile motivaționale proaste. Să vedem care sunt ei:
1. Nu folosi pe post de titlu o construcție generalistă care nu înseamnă nimic!
De tipul Cum să cumperi o baterie auto. Dacă ai scris vreodată așa ceva, trebuie neapărat să te oprești. Titlurile proaste sunt ca drogurile etnobotanice: îți fac rău ție, le fac rău celor din jur și provoacă dependență.
Înainte să dai spre publicare un material cu un astfel de titlu, uită-te atent la el, ca la un copil pe care îl trimiți în lume și gândește-te: o să îi placă cuiva de el? Va interacționa cineva cu el? Îi va fi cuiva de folos?
Dacă răspunsul este nu, atunci schimbă ceva la el! Orice. Mai adaugă măcar un detaliu, o informație. Până și un joc de cuvinte respingător e mai bun decât un astfel de titlu. Ceea ce ne duce la punctul 2!
2. Nu folosi jocuri de cuvinte prostești!
Un titlu nu trebuie să îți rezolve ție problemele de orgoliu. Nu trebuie să exclami cu satisfacție după ce l-ai scris: Băi, ce deștept sunt! Un titlu are un obiectiv foarte clar: să „pescuiască” potențialul tău cititor. Să îi capteze atenția. Să îi stârnească curiozitatea (Cacofonie asumată. Spre deosebire de titlurile proaste, cacofoniile sunt chiar ok).
Serios vorbind, gândește-te înainte de a folosi o glumiță jucăușă pe post de titlu. Dacă scrii un articol despre umor sau despre jocuri de cuvinte, atunci poate e nimerit să folosești un joc de cuvinte. Ocaziile astea sunt rare, însă. Folosește umorul debordant în articol, dacă se potrivește cu subiectul. Dar nu fă pun-uri, că vei suna fix ca un tabloid jenant sau ca o televiziune lătrătoare, care transformă numele oamenilor în joculețe de cuvinte jenante.
3. Nu lăsa un titlu fix așa cum l-ai scris prima oară!
Rareori se întâmplă ca un titlu scris din prima să fie perfect așa cum e. Poate fi, nu zic, dar uită-te din nou pe el, după ce ai scris articolul.
Se potrivește cu ce ai scris? E catchy? Are șanse să iasă în evidență, să scoată capul din haosul online-ului? Sigur-sigur? Mai uită-te o dată!
Cel mai important sfat este: gândește-te DOAR la cititor!
Nu la tine. Nu la orgoliul tău. Nu la faptul că trebuie să îți faci target de articole. Nu că trebuie să îl pui acolo, să fie. Nu la faptul că merge și-așa.
Gândește-te în felul următor. Cum te-ai simți să ai un magazin incredibil de frumos amenajat, cu produse premium, prețuri superbe, dar cu o ușă ca spre un gang în care ai șansa de a rămâne fără portofel?
Titlul e fix ușa aia! Invită oamenii să o deschidă, nu să o ocolească!
Dă-i o vopsea, pune un semn, transmite un mesaj. Doar așa vor intra oamenii și în interiorul articolului tău.
Spor la nescris titluri banale!