fbpx

In ce sa investesti prima data? SEO sau PPC? Campanii organice sau reclame platite?

SEO (Search Engine Optimization) vs. PPC (Pay per Click) – care e mai bun? Sa iti platesti locul in rezultatele Google printr-o campanie de PPC sau sa lucrezi si sa iti cresti organic pozitiile din rezultate printr-o campanie de SEO?

 

Exista un raspuns la aceasta intrebare? Se pot face amandoua? Pentru a intelege care este raspunsul corect, trebuie sa cunosti, in primul rand, avantajele si dezavantejele pe care ti le oferă campaniile PPC si SEO.

 

Ce este SEO?

SEO reprezinta optimizarea paginilor din site-ul tau pentru a avea pozitii cat mai bune. Trebuie sa ne asiguram ca site-ul este indexat foarte bine de motoarele de cautare si ca Google intelege despre ce e site-ul tau astfel incat sa ajunga cat mai sus in rezultatele Google. 

 

SEO este un proces continuu datorita schimbarilor care se fac in industrie si bineinteles datorita Update-urilor pe care le face Google. 

 

Trebuie sa fii sigur ca site-ul tau foloseste un cod curat si este optimizat friendly pentru Google. Linkbuilding-ul este o parte foarte importanta din site si te poate ajuta sa ajunti in pozitii bune in rezultatele Google. 

 

Ce inseamna o campanie PPC?

Intr-o campanie PPC, advertiserii platesc un publisher doar atunci cand reclamele lor primesc clickuri.

Google ADS este cea mai populara platforma de PPC. Aproape ca a devenit sinonim pentru “campanii platite”. 

 

 

Advertiserii liciteaza pe cuvinte cheie relevante pentru nisa lor. Cu cat este mai mare suma licitata, cu atat vei aparea mai sus si mai des in rezultatele afisate de Google.

 

Google nu este singura platforma care ofera reclame platite. Reclame platite ofera si Bing, Facebook, Twitter si chiar si Quora.

 

Insa pentru comparatia noastra de astazi, ne vom focusa pe Google Ads.

 

Ce avantaje ofera o campanie SEO?

seo

 

Awareness

 

O pozitionare cat mai buna a cuvintelor cheie pe Google iti ofera o vizibilitate mare si ajuta la crearea unui brand.

 

Credibilitate 

 

Aparitia site-ului tau in rezultatele de pe Google poate crea o anumita incredere pentru oamenii care cauta serviciile tale. Multi oameni nu dau click pe reclamele din Google si sar direct la rezultatele organice. 

 

Trafic organic interesat real de serviciile tale

 

Traficul organic este gratis. Gratis in sensul ca nu se dau bani pe clickuri. Daca ajungi pe locul 1 in rezultatele de la Google, atunci cand cineva da click pe site-ul tau, tu nu vei plati nimic.

 

Rata de conversie mare

 

Studiile arata ca (aici o sa inseram link) rata de conversie cea mai mare o are traficul venit din cautarile organice. Este oarecum logic pentru ca un om interesat sigur va intra pe site-urile din rezultatele Google. Va da click si pe reclame, dar mai mult ca sigur va intra si pe site-urile organice. 

 

Si, dupa cum spuneam si mai sus, este vorba si de increderea pe care o da un site atunci cand este clasat in primele pozitii pe care le ofera Google atunci cand cineva face o cautare.  Acest lucru face cumpararea mai usoara pentru utilizator.

 

Sustenabilitate

 

Spre deosebire de paid marketing, pozitiile obtinute in urma unei campanii SEO nu vor disparea in momentul in care nu mai ai buget. Ba mai mult, daca a fost facuta o campanie sanatoasa, rezultate pot sa ramana luni bune in acelasi loc. 

 

Competita nu isi poate plati locul in fata ta

 

Intr-adevar, nu este usor si dureaza ceva timp pana sa ajungi cat mai sus in rezultatele organice. Insa odata ce ai ajuns, competita nu isi poate plati locul pentru a fi in fata ta. Asta iti ofera un avantaj destul de mare, fata de campaniile PPC unde, daca maine apare un competitor nou, acesta isi poate plati locul si sa apara in fata ta in cautarile platite.

 

Cost-effective

 

SEO este foarte cost-effective. De cele mai multe ori bugetele pentru PPC si SEO sunt la fel. Insa diferenta este ca pe campaniile de PPC Google te taxeaza pe fiecare click. 

 

Stabilitate

 

Pozitiile de pe SEO sunt oarecum stabile, pe langa cele de la PPC, unde bugetele se schimba foarte des. Daca azi un click costa 3 lei, maine poate sa coste 6 lei.

 

Dezavantajele unei campanii SEO

 

SEO dureaza

 

SEO nu este cea mai potrivita strategie daca vrei sa ai vanzari incepand de maine. Cat de mult dureaza o campanie SEO? Puteti vedea mai multe in articolul nostru despre asta , dar, in general, undeva intre 4 si 8 luni.

 

SEO depinde de algoritmii Google

 

SEO are un ROI mai bun in general, dar depinde foarte mult de algoritmii Google. De-a lungul timpului, Google a facut foarte multe update-uri, unele foarte mari, unele foarte mici.

 

De obicei, impactul la update-urile mari este unul destul de mare, dar daca ai o campanie SEO sanatoasa, mai mult ca sigur update-urile iti vor afecat in bine site-ul. Ultimul update a fost de curând, pe 4 mai si puteti citi mai multe despre el.

 

Pentru o campanie sanatoasa SEO ai nevoie de experti

 

Pe langa faptul ca optimizarea site-ului trebuie facuta de un expert, pentru a ajunge cat mai sus in rezultatele Google, vei avea nevoie si de un content writer care sa scrie articole cu informatii valoarase atat pentru utilizatori, cat si pentru Google. 

 

Avantaje Google Ads

 

Rezultate rapide

 

 

Campaniile PPC aduc rezultate rapide. Daca astazi dai drumul la o campanie platita pe Google, tot astazi vei si aparea in rezultate platite de pe Google.

 

 

Campaniile sunt flexibile

 

Atata timp cat ai buget mare de cheltuit pe reclame, poti face foarte multe lucruri. 

 

Daca vrei sa aloci mai mult buget pe anumite expresii o poti face fara alte probleme. Daca vrei sa faci A/B testing pe diferite reclame, o poti face fara a aparea alte complicatii. Daca vrei sa targetezi doar o localitate sau doar oameni de o anumita varsta sau categorie sociala, o poti face fara a aparea alte complicatii. 

 

Pozitia pe pagina 

 

Reclamele platite ocupa o mare parte din prima pagina de rezultate. Chiar daca un utilizator nu vrea sa vada reclamele de la Google, acesta nu prea are de ales si le va vedea oricum. 

 

Dezavantaje ale campaniilor PPC

 

Poate fi scump

 

O campanie PPC poate fi scumpa. Mai ales la inceput cand inca tool-ul invata anumite lucruri despre campanie si cand inca incerci reclamele. Poate fi destul de scump pana sa iti gasesti exact reclama potrivita si targetarea potrivita. 

 

Dispari atunci cand nu mai platesti

 

Campaniile PPC sunt campanii paid marketing si asa cum le spune si numele le trebuie o investitie constanta. Ai incetat sa mai platesti pentru reclamele tale, acestea vor disparea de pe Google in secunda 2.

 

Bidding war

 

De foarte multe ori se intampla sa ajungi sa te razboiesti cu un alt advertiser pe anumite cuvinte cheie, lucru care va duce, implicit, la costuri mai mare.

 

Gandeste-te ca atunci cand incepi campania PPC, practic tu iei o felie din placinta altuia. Si este posibil ca ceilalti sa reactioneze si sa mareasca bid-urile, fortandu-te pe tine sa aloci si mai mult buget.

 

O campanie PPC se poate copia foarte usor

 

Daca un competitor vede ca anuntul tau functioneaza, ii va fi foarte usor sa il copieze si sa iti ia locul in rezultate cu un bid mai mare.

 

Orice competitor nou iti poate lua locul oricand

 

Acest lucru poate fi si in favoarea ta, dar si in defavoarea ta. Atunci cand incepei o campanie noua, te simti bine cand vezi ca iei locul altuia in rezultatele Google. Dar gandeste-te ca atunci cand apare un competitor nou, daca are un buget mare, iti poate lua locul lejer.

 

Ce sa alegem? SEO sau PPC?

Raspunsul cel mai des intalnit in mediul online este “DEPINDE”. Si aici la fel, nu exista un raspuns universal. Depinde de fiecare site in parte.

 

Un business local, cu o competitie mica isi poate facem o campanie SEO chiar si singur.

 

In schimb, un magazin online nou, cu o competie destul de mare cu siguranta va avea nevoie de o campanie SEO facuta de profesionisti și mai mult ca sigur va avea nevoie si de o campanie PPC pentru a putea vinde ceva la inceput.

 

Si aici ajungem la cazul ideal, in care un business face si SEO si PPC.

 

Ce avantaje avem cand folosim ambele campanii?

 

Datele din campaniile platite

 

Din pacate, in ultimii ani Google a devenit foarte restrictiv cu informatiile pe care le ofera celor care fac SEO, de aceea, daca exista si o campanie PPC activa, putem “imprumuta” de acolo numarul de clickuri pe un anumit cuvant cheie, putem imprumuta un copy bun de la reclame pentru a il pune in metadescrierea noastra pentru ca stim ca functioneaza si tot asa.

 

Tool-ul de reclame de la Google este mult mai ofertant din punct de vedere al datelor decat orice tool de SEO.

 

Putem folosi retargeting

 

Daca un user venit din traficul organic nu finalizeaza comanda de pe site, il putem urmari foarte usor si mult mai ieftin decat reclamele clasice, prin Retargeting. 

 

Awareness

 

Daca facem un articol nou la noi pe site, il putem promova prin Google Ads. In acest fel, ne va ajuta si la campania SEO, ne va aduce si trafic pe site si poate ne va aduce si ceva conversii.

 

Concluzie

 

Daca vrei sa alegi doar una dintre cele doua, trebuie sa stii exact ce vrei de la business-ul tau. Vrei leaduri repede? Alege PPC. Vrei sa creezi un brand, sa-ti cresti notorietatea pe Google si sa ai rezultate organice cat mai sus? Alege SEO.

 

Insa, daca ai buget, recomandarea noastra este sa le alegi pe amandoua. Ai mai multe date de analizat, mai multe concluzii de tras si poti targeta mult mai bine exact consumatorii tai.